مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,294
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

896
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی تجربه ی فعال در آموزش معماری تدوین مدلی برای کسب دانش عملی طراحی از طریق رویکرد طراحانه به مصادیق معماری

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 20

چکیده

 تجربه ی مصادیق معماری از جمله راهبردهای آموزشی است که در آموزش معماری, به شکلی گسترده به کار می رود. یکی از عرصه های کاربست این راهبرد آموزشی, بهره گیری از آن در حوزه ی کسب دانش عملی طراحی است؛ زیرا مشاهده ی آثار معماری سهم عمده ای در تأمین مهارت های ذهنی معمار برای خلق اثر معماری دارد. این شکل از تجربه ی مصادیق معماری, که رویکردی طراحانه به آثار است, زمانی در ارتقای دانش عملی معمار مؤثر واقع می شود که تأثیرات ادراکی و دریافت های تصویری آن در زمان طراحی, به عنوان ماده ی عمل ذهن در فرایند تصویرسازی به کار آید. مقاله ی حاضر تلاشی است در راستای طرح راهکاری به منظور دستیابی به چنین کیفیتی از تجربه ی آثار. راهکار یادشده الگویی عملی است که در اینجا از آن با عنوان «الگوی تجربه ی فعال» یاد می شود. یافته های این پژوهش, با اتکا به روش تحلیل منطقی بر پایه ی منابع کتابخانه ای, نشان می دهد که تجربه ی کارآمد آثار در حوزه ی دانش عملی معماری, از طریق عبور از دو مرحله ی «توجه» و «پردازش», به شیوه های کلامی و تصویری میسر می شود. این دو مرحله ارکان تشکیل دهنده ی الگوی تجربه ی فعال است که کارایی آن از طریق طرح یک آزمون میدانی روی تعدادی از دانشجویان دانشکده ی هنر و معماری یزد, مورد سنجش قرار گرفت. نتایج این آزمون گواه آن بود که بهره گیری از الگوی تجربه ی فعال, تأثیری معنادار در کیفیت و کمیت بازیابی اطلاعات تصویری حاصل از تجربه ی آثار معماری در مقایسه با مشاهده ی ساده دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرجانی، حمید، و ندیمی، حمید. (1397). الگوی تجربه ی فعال در آموزش معماری تدوین مدلی برای کسب دانش عملی طراحی از طریق رویکرد طراحانه به مصادیق معماری. مطالعات معماری ایران، 7(14 )، 5-20. SID. https://sid.ir/paper/219489/fa

    Vancouver: کپی

    میرجانی حمید، ندیمی حمید. الگوی تجربه ی فعال در آموزش معماری تدوین مدلی برای کسب دانش عملی طراحی از طریق رویکرد طراحانه به مصادیق معماری. مطالعات معماری ایران[Internet]. 1397؛7(14 ):5-20. Available from: https://sid.ir/paper/219489/fa

    IEEE: کپی

    حمید میرجانی، و حمید ندیمی، “الگوی تجربه ی فعال در آموزش معماری تدوین مدلی برای کسب دانش عملی طراحی از طریق رویکرد طراحانه به مصادیق معماری،” مطالعات معماری ایران، vol. 7، no. 14 ، pp. 5–20، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219489/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button