مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

958
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

829
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی برنامه های آموزش معماری دوره ی کارشناسی در ایران از منظر توجه به مؤلفه های فرهنگی

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 160

چکیده

 حرفه ی معماری و به تبع آن آموزش معماری فرایندی است که به شدت متأثر از عوامل فرهنگی, تاریخی, جغرافیایی و اجتماعی هر سرزمین است. یکی از مهم ترین اهداف آموزش معماری, باید پرورش معمارانی باشد که بتوانند بر پایه ی شناخت ویژگی های فرهنگی سرزمین خود, به امر معماری در ایران بپردازند. بنابراین این پرسش مطرح است که آیا نظام آموزش معماری در ایران, معمارانِ جوان را برای حل مسائلِ بومی منطقه ای شان و طراحی هوشمندانه در بستر فرهنگی سرزمینشان آماده می کند؟ در این مقاله برای ارزیابی آموزش معماری از منظر توجه به مؤلفه های فرهنگی, از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. بنابراین, نخست فرهنگ به طور عام تعریف شده و سه مولفه ی اصلی آن در قالب جهان بینی و باورها, جغرافیا و تاریخ تببین شده اند. سپس موضوعات مؤثر بر معماری در هریک از این سه حوزه, به روش دلفی مشخص شده اند. در بخش دوم با تکیه بر مؤلفه ها و موضوعات تعیین شده, برنامه ی آموزش فعلی معماری در کشور ارزیابی شده است. در این ارزیابی سه برنامه ی آموزشی مصوب شورای عالی برنامه ریزی, برنامه های بازنگری شده ی دانشگاه شهیدبهشتی و تهران بررسی شده است تا میزان توجه به مؤلفه های فرهنگی در اهداف و متن طرح دروس این برنامه ها در چهار حوزه ی کلی دروس طراحی معماری, دروس تاریخ و مبانی نظری, دروس فن ساختمان و در نهایت دروس اختیاری ارزیابی شود. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که میزان توجه به موضوعات سه حوزه ی جهان بینی, تاریخ و جغرافیا در طرح دروس مختلف سه برنامه ی بررسی شده همسان نیست و در محتوای مصوب برای دروس آموزش معماری, به اندازه ی کافی از ظرفیت های هر حوزه برای توجه به مؤلفه های فرهنگ استفاده نشده است. به عبارتی هریک از سه حوزه ی اصلی دروس آموزش معماری ظرفیت مناسبی برای پرداختن به مؤلفه های فرهنگی حوزه ی تاریخ, جغرافیا و جهان بینی فراهم می کند که لازم است در تدوین طرح درس ها به طور مشخص به آن ها اشاره شود. بازنگری برنامه های آموزش معماری با رویکرد تحلیل محتوا و تدوین دروس جدید فرصت مناسبی برای جبران کمبودهای موجود در آموزش معماری منطبق با بستر فرهنگی ایجاد می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غریب پور، افرا، و توتونچی مقدم، مارال. (1395). ارزیابی برنامه های آموزش معماری دوره ی کارشناسی در ایران از منظر توجه به مؤلفه های فرهنگی. مطالعات معماری ایران، 5(10 )، 141-160. SID. https://sid.ir/paper/219496/fa

    Vancouver: کپی

    غریب پور افرا، توتونچی مقدم مارال. ارزیابی برنامه های آموزش معماری دوره ی کارشناسی در ایران از منظر توجه به مؤلفه های فرهنگی. مطالعات معماری ایران[Internet]. 1395؛5(10 ):141-160. Available from: https://sid.ir/paper/219496/fa

    IEEE: کپی

    افرا غریب پور، و مارال توتونچی مقدم، “ارزیابی برنامه های آموزش معماری دوره ی کارشناسی در ایران از منظر توجه به مؤلفه های فرهنگی،” مطالعات معماری ایران، vol. 5، no. 10 ، pp. 141–160، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219496/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button