مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,174
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,595
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه ی تطبیقی بازار تجاری و بازار اجتماعی با نگاهی معطوف به بازارهای تاریخی دزفول و شوشتر به عنوان بازار تجاری

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 100

چکیده

 نظری غالب در مطالعات شهری ایران وجود دارد که بازار را به عنوان ستون فقراتِ ساختار فضایی و اجتماعی شهرهای تاریخی توصیف می کند. در این نگاه, روایتی یگانه و جهان شمول از بازار ارائه می شود که خوانش تکثر بازارهای ایرانی را به محاق برده است؛ اما این مقاله تلاش می کند تا تنوع ساختاری و اجتماعی بازار را نشان دهد. این مطالعه از یک سو به مدد شیوه ی اسپیس سینتکس, به تحلیل توپولوژیک ساختار دزفول و شوشتر پرداخته, و از سوی دیگر به بستر اجتماعی اقتصادی این شهرها توجه کرده است. مقاله ی حاضر نشان می دهد که شهرهای ایران پیش از دوران مدرن, حداقل به دو گونه تقسیم می شدند: گروه اول شهرهایی با اقتصاد غیر بازرگانی هستند که در آن ها بازار ماهیتی عموماً خرده فروشی داشته و فضاهای مهم فرهنگی اجتماعی را در میان خود ندارد. این گونه بازارهای تجاری محض, ستون فقرات ساختار شهر و قلب فعالیت های اجتماعی شهر نبوده اند. دومین گونه, شهرهایی هستند که اقتصاد آن ها به طور عمده, بر تجارت استوار بوده است. در این شهرها, بازار نه تنها ستون فقرات ساختار شهر و مرکز فعالیت های اقتصادی بوده, بلکه خاستگاه بازخوردهای اجتماعی بوده است. در اینجا, از این گونه بازار به عنوان بازارهای تجاری اجتماعی یا به اختصار, بازار اجتماعی یاد شده است. این همان بازاری است که از آن به عنوان نمونه ی اعلای بازار ایرانی یاد می شود. این مقاله با تأکید بر تفاوت بازارهای مختلف, توصیف یگانه از بازار ایرانی را به چالش می کشد. هدف نهایی مقاله ی حاضر, مطلقاً ارائه ی گونه شناسی برای بازار نیست, بلکه توجه به تکثر موجود در شهر ایرانی است که خوانش های ذات گرایانه ی مدرن آن را نادیده گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مسعودی نژاد، رضا. (1395). مطالعه ی تطبیقی بازار تجاری و بازار اجتماعی با نگاهی معطوف به بازارهای تاریخی دزفول و شوشتر به عنوان بازار تجاری. مطالعات معماری ایران، 5(10 )، 73-100. SID. https://sid.ir/paper/219497/fa

    Vancouver: کپی

    مسعودی نژاد رضا. مطالعه ی تطبیقی بازار تجاری و بازار اجتماعی با نگاهی معطوف به بازارهای تاریخی دزفول و شوشتر به عنوان بازار تجاری. مطالعات معماری ایران[Internet]. 1395؛5(10 ):73-100. Available from: https://sid.ir/paper/219497/fa

    IEEE: کپی

    رضا مسعودی نژاد، “مطالعه ی تطبیقی بازار تجاری و بازار اجتماعی با نگاهی معطوف به بازارهای تاریخی دزفول و شوشتر به عنوان بازار تجاری،” مطالعات معماری ایران، vol. 5، no. 10 ، pp. 73–100، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219497/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button