مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

343
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی انسان شناسانه مفهوم تدریس موءثر از منظر فرهنگ رشته ای

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 55

چکیده

 این پژوهش با مفروض انگاشتن تفاوت های فرهنگی بین رشته های دانشگاهی, سعی دارد تا شاخص های تدریس موءثر را با رویکردی انسانشناسانه از منظر دانشجویان رشته های مختلف بررسی نماید. بدین منظور براساس تقسیم بندی تونی بچر از دیسیپلین ها به دو دسته شهری و روستایی, 14 دانشجوی رشته فلسفه, مطالعات فرهنگی, تاریخ, علوم اجتماعی و روانشناسی عمومی (به عنوان نماینده دیسیپلین های روستایی) و 9 دانشجوی رشته مهندسی مکانیک, مهندسی نفت و مهندسی عمران (به عنوان نماینده دیسیپلین های شهری) به عنوان اطلاع رسان در این پژوهش مشارکت نمودند. نمونه گیری در این پژوهش بصورت هدفمند و با بکارگیری راهبرد نمونه گیری ملاک محور و گلوله برفی صورت گرفت. راهبرد پژوهش در مطالعه حاضر مردم نگاری آموزشی با طرح تفسیری می باشد. همچنین داده های پژوهش در چارچوب راهبرد 6 سطحی پیتر وودز تا سطح دوم (یعنی طبقه بندی و مقوله بندی) تحلیل شده و با بکارگیری دو راهبرد بازبینی اعضاء و تحلیل همگنان مورد اعتباربخشی قرار گرفتند. راهبرد جمع آوری داده ها در پژوهش حاضر نیز مصاحبه های نیمه ساختار یافته و غیر رسمی بوده و بازنمایی نتایج پژوهش به شیوه مضمونی صورت گرفته است. بر مبنای یافته های پژوهش, تدریس موثر در دیسیپلین های روستایی با شاخص هایی چون تمرکز بر منابع کلاسیک, انسان محوری, نزدیکی به زبان عوام و تاءکید بر فهم ارزشگذاری می شود. این در حالی است که تدریس موثر در دیسیپلین های شهری با ویژگی هایی چون روزآمدی, محتوی محوری, تاکید بر زبان تخصصی, و تاکید بر کاربردپذیری ارزشگذاری می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفایی موحد، سعید، و حاجی زاد، محمد. (1398). واکاوی انسان شناسانه مفهوم تدریس موءثر از منظر فرهنگ رشته ای. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10(20 )، 41-55. SID. https://sid.ir/paper/219525/fa

    Vancouver: کپی

    صفایی موحد سعید، حاجی زاد محمد. واکاوی انسان شناسانه مفهوم تدریس موءثر از منظر فرهنگ رشته ای. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی[Internet]. 1398؛10(20 ):41-55. Available from: https://sid.ir/paper/219525/fa

    IEEE: کپی

    سعید صفایی موحد، و محمد حاجی زاد، “واکاوی انسان شناسانه مفهوم تدریس موءثر از منظر فرهنگ رشته ای،” مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، vol. 10، no. 20 ، pp. 41–55، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219525/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button