مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,067
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

731
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان به کارگیری عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش عالی: یک مطالعه ترکیبی (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 32

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, ارزیابی میزان به کارگیری عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش عالی بود. طرح این پژوهش ترکیبی از نوع متوالی- تبیینی و ابزار مورد استفاده در این پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته و مشاهده بوده و در بخش کیفی نیز از ابزار مشاهده (روایت گونه و کیفی) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه, شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم انسانی دانشگاه شیراز بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی 302 نفر انتخاب شدند. در بخش مشاهده کمی از هر رشته در دانشکده های مورد مطالعه یک کلاس انتخاب که 46 رشته مشاهده گردید. در بخش مشاهده کیفی نیز سه کلاس از هر دانشکده در طی دو جلسه, مورد مشاهده قرار گرفتند. در بخش اول که ابزار پژوهش, پرسشنامه بود پس از تایید روایی و پایایی آن, بین گروه نمونه توزیع گردید. برای تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی, میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون تی تک نمونه ای و مستقل استفاده گردید. برای تعیین پایایی مشاهده, از ضریب توافقی استفاده شد که میزان به دست آمده برابر با 90 صدم بود. روایی در مشاهده کیفی نیز بدین صورت بود که پژوهشگر, اشراف کامل بر موضوع مورد بررسی داشته باشد که در این پژوهش این شرایط وجود داشت. نتایج به دست آمده بیانگر آن بود که در ارتباط با به عنصر هدف, محتوا و راهبردهای یاددهی- یادگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد اما در عنصر ارزشیابی از سطح معیار پایین تر بود. نتایج حاصل از مشاهده کمی نیز نتایج به دست آمده از پرسشنامه را تایید نمود. نتایج به دست آمده از مشاهده کیفی نیز به بیان و توصیف ویژگی های کلاس ها پرداخته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی عمران، ابراهیم، و عابدینی بلترک، میمنت. (1395). بررسی میزان به کارگیری عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش عالی: یک مطالعه ترکیبی (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز). مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 7(14 )، 7-32. SID. https://sid.ir/paper/219550/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی عمران ابراهیم، عابدینی بلترک میمنت. بررسی میزان به کارگیری عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش عالی: یک مطالعه ترکیبی (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز). مطالعات برنامه درسی آموزش عالی[Internet]. 1395؛7(14 ):7-32. Available from: https://sid.ir/paper/219550/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم صالحی عمران، و میمنت عابدینی بلترک، “بررسی میزان به کارگیری عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش عالی: یک مطالعه ترکیبی (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)،” مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، vol. 7، no. 14 ، pp. 7–32، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219550/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا