مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,809
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

600
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه تطبیقی کیفیت فضاهای عمومی در سکونتگاه های خودرو؛ نمونه موردی: محلات اسلام آباد و ده ونک تهران

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 130

چکیده

 در حالی که مقوله سکونتگاه های خودرو, بخش عمده ای از ادبیات شهرسازی را در سالهای اخیر به خود اختصاص داده است, پرداختن به وجوه مختلف این سکونتگاه ها, نیازمند پژوهش فراوان است. در این میان, یکی از مباحث مهم در موضوع شهرسازی, توجه به فضاهای عمومی است؛ فضاهایی که نقش عمده ای را در تعامل بخشی, اجتماع پذیری, ایجاد شادابی و سرزندگی در یک محله می توانند بازی کنند. این فضاها می توانند در سکونتگاههای خودرو همان نقشی را برعهده بگیرند که در فضاهای عمومی بافتهای مرسوم شهری, بر عهده آنهاست. دو سکونتگاه خودروی اسلام آباد و ده ونک, همچون جزیره ای در دل شهر تهران هستند که دارای فضاهای عمومی کم و بیش پررونق هستند. یافته های تحقیق نشان می دهد, کیفیت فضاهای عمومی محله ده ونک به طور کلی بهتر از محله اسلام آباد است. در عین حال, به رغم ادعای وجود قدرت همیاری و مشارکتی بالا در ساکنان سکونتگاه های خودرو, در فضاهای عمومی دو سکونتگاه اسلام آباد و ده ونک, کمتر چنین مفهومی به چشم می خورد. تنها در فضاهای مذهبی این دو سکونتگاه, اجتماع پذیری, مشارکت و قدرت اجتماعی به وضوح دیده می شود. در واقع, ساکنان این دو سکونتگاه خودرو, به لحاظ پیشینه اجتماعی و فرهنگی خود, روحیات مذهبی و درون گرایی خود را در فضاهای مطمینی مثل فضاهای داخلی و پیرامونی امامزاده, مساجد و هیات های مذهبی ابراز می کنند. بروز این رفتار, با توجه به احساس ناامنی ساکنان در فضاهای برون گراتری مثل خیابان یا میدان, قابل توجیه است. در این حالت, مدیریت شهری به منظور اجرای بهتر طرح های توانمندسازی و نوسازی, باید ابتدا سرمایه گذاری مشخصی برای ارتقای کالبدی و کیفی فضاهای عمومی این دو سکونتگاه, بخصوص فضاهای مذهبی آنها اختصاص دهد تا از این طریق, اعتماد ساکنان به شهرداری و مدیریت شهری جلب و در آینده, فرصت مناسبی برای ارتقای سایر فضاهای عمومی این دو سکونتگاه ایجاد شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آراسته، مجتبی. (1389). بررسی و مقایسه تطبیقی کیفیت فضاهای عمومی در سکونتگاه های خودرو؛ نمونه موردی: محلات اسلام آباد و ده ونک تهران. پژوهش و برنامه ریزی شهری، 1(1)، 107-130. SID. https://sid.ir/paper/220176/fa

    Vancouver: کپی

    آراسته مجتبی. بررسی و مقایسه تطبیقی کیفیت فضاهای عمومی در سکونتگاه های خودرو؛ نمونه موردی: محلات اسلام آباد و ده ونک تهران. پژوهش و برنامه ریزی شهری[Internet]. 1389؛1(1):107-130. Available from: https://sid.ir/paper/220176/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی آراسته، “بررسی و مقایسه تطبیقی کیفیت فضاهای عمومی در سکونتگاه های خودرو؛ نمونه موردی: محلات اسلام آباد و ده ونک تهران،” پژوهش و برنامه ریزی شهری، vol. 1، no. 1، pp. 107–130، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/220176/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button