مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

938
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی و مهدی نراقی

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 181

چکیده

 اخلاق و تربیت اخلاقی همواره موردتوجه اندیشمندان و علمای مختلف در سراسر جهان بوده است. ازاین رو, پژوهش حاضر باهدف استخراج آرای تربیت و تبیین وجوه اشتراک و افتراق دو متفکر بزرگ اسلامی ابو حامد غزالی و مهدی نراقی درزمینهٔ مبانی تربیت اخلاقی به منظور بهره گیری در دینیسازی تعلیم و تربیت است. تحقیق این پژوهش تحلیل تطبیقی و به صورت اسنادی است. جمله یافتههای تحقیق این است که هر دوعالم دینی بر اساس آموزههای دینی در پی عرضه نظام دینی تربیت هستند و دیدگاه های آنان در زمینههای مختلف ازجمله مسائل مربوط به تعلیم و تربیت کاملاً برآموزههای دینی مبتنی است. وجوه اشتراک خاصی در مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی و نراقی وجود دارد که؛ مرکب بودن انسان؛ پاک بودن سرشت انسان؛ تدریج؛ تغییرپذیری اخلاق؛ تأثیر شرایط از مهم ترین و اساسی ترین مبانی تربیت اخلاقی از منظر هردو دانشمند است. در مبانی و پیش فرض های تربیت اخلاقی بین این دو اندیشمند تفاوت مبنایی شاخصی وجود دارد. اشعری مسلک بودن غزالی منجر به ارائه تفکر و بینش متفاوت در مباحث تربیت اخلاقی وی گردیده است. عدم تمسک به روایات اهل و رویکرد جبری داشتن در امور از این جمله است. در مبانی تربیت اخلاقی غزالی, روح تصوف حاکم است و گاهی جنبه عقلی و فلسفی دارد اما نراقی در مبنای تربیت اخلاقی جنبه عرفان و عملی اخلاق را رعایت نموده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهادیان، فاطمه، و سراج زاده، حسن. (1398). بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی و مهدی نراقی. مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)، 9(33 (پیاپی 55) )، 151-181. SID. https://sid.ir/paper/220475/fa

    Vancouver: کپی

    فرهادیان فاطمه، سراج زاده حسن. بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی و مهدی نراقی. مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)[Internet]. 1398؛9(33 (پیاپی 55) ):151-181. Available from: https://sid.ir/paper/220475/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه فرهادیان، و حسن سراج زاده، “بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی و مهدی نراقی،” مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)، vol. 9، no. 33 (پیاپی 55) ، pp. 151–181، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/220475/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button