مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

580
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

470
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل مفهوم «دعوت مأذون» در تبلیغ آموزه های دینی، براساس دو ویژگی حق و صدق

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 140

چکیده

 خداوند در آیه ی 46 سوره ی احزاب, یکی از پنج هدف رسالت پیامبر اکرم9را «دعوت به خداوند به اِذن وی» می شمرد. مفسّران در بیان معنای «اِذن» در این آیه سخنان گونا گونی گفته اند. بسیاری (مانند طبری) اِذن را به معنای «فرمان» دانسته اند. برخی (مانند زمخشری) آن را «آسان نمودن» معنا کرده اند و دیگران اِذن را «بعثت» دانسته اند. با توجه به دیگر آیات قرآن کریم و اوصاف پیامبر اکرم9در نهج البلاغه, معلوم می شود که دعوت پیامبر اکرم 9به سوی خداوند, از دو صفت «حق» و «صدق» برخوردار بوده است. با تحلیل این دو ویژگی آشکار می شود که دعوت مأذون آن است که در هر چهار رکن خویش حق باشد, برپایه ی دلیل شکل بگیرد (صدق اثباتی), با واقع مطابقت داشته باشد (صدق فعلی) و داعی نیز بدان باور و التزام داشته باشد (صدق فاعلی). پس هر دعوتی که هر سه گونه صدق را داشته باشد, از سوی خداوند «دعوت مأذون» است. بنابراین, قید اِذن در دعوت به خدا, موجب احتراز از آسیب های تبلیغ دینی همچون بدعت, به کاربردن ابزارهای نامناسب, سخن گفتن بی دلیل, دروغ پردازی و دعوت دیگران و واگذاردن خویشتن می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی رنانی، محمد. (1397). تحلیل مفهوم «دعوت مأذون» در تبلیغ آموزه های دینی, براساس دو ویژگی حق و صدق. مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)، 8(29 (پیاپی 51) )، 121-140. SID. https://sid.ir/paper/220545/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی رنانی محمد. تحلیل مفهوم «دعوت مأذون» در تبلیغ آموزه های دینی, براساس دو ویژگی حق و صدق. مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)[Internet]. 1397؛8(29 (پیاپی 51) ):121-140. Available from: https://sid.ir/paper/220545/fa

    IEEE: کپی

    محمد سلطانی رنانی، “تحلیل مفهوم «دعوت مأذون» در تبلیغ آموزه های دینی, براساس دو ویژگی حق و صدق،” مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)، vol. 8، no. 29 (پیاپی 51) ، pp. 121–140، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/220545/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا