مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,763
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,120
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل علمی آزمون ها بر اساس نظریه کلاسیک و نظریه صفت مکنون

صفحات

 صفحه شروع 102 | صفحه پایان 113

چکیده

 تحلیل علمی آزمون ها, متداولترین وسیله برای ارزشیابی یادگیری و پیشرفت تحصیلی و دانشگاه ها است. برای بررسی کیفیت ارزشیابی در دانشگاه تربیت معلم, چهار آزمون روانسنجی, انگیزش و هیجان, احساس و ادراک و روانشناسی رشد از بین مجموعه آزمون ها بطور تصادفی انتخاب, و پاسخنامه های آنان تحلیل گردیده اند شاخص های آماری بکار رفته عبارتند از: درجه دشواری, قدرت تمیز, واریانس و مجذور خی 129 سوال که روایی و پایایی آزمون ها تعیین گردید و به سوال های پژوهش پاسخ داده شد و فرضیه های آن مورد آزمون قرار گرفت. از 25 تا 75 درصد سوال های طرح شده در آزمون های نامناسب شناخته شدند. میانگین نمرات و پاسخ نامه های دانشجویان تقریبا 12 الی 14 بود, در حالی که میانگین نمره های داده شده به آنان خیلی بالاتر از میانگین های مذکور بوده است. ضرایب دشواری هر 4 آزمون خارج از سطح بهینه و ضریب تمیز در آزمون انگیزش و هیجان بالاترین و روانشناسی رشد پایینترین بود. در هر 4 آزمون این شاخص ها خارج از سطح بهینه قرار داشت. آزمون ها از روایی و پایایی مناسب برخوردار نبودند. نتیجه پژوهش ضرورت برگزاری کارگاه های تهیه آزمون و ارزیابی را تایید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدوند، محمدعلی. (1388). تحلیل علمی آزمون ها بر اساس نظریه کلاسیک و نظریه صفت مکنون. روانشناسی تربیتی، 1(1)، 102-113. SID. https://sid.ir/paper/221070/fa

    Vancouver: کپی

    احمدوند محمدعلی. تحلیل علمی آزمون ها بر اساس نظریه کلاسیک و نظریه صفت مکنون. روانشناسی تربیتی[Internet]. 1388؛1(1):102-113. Available from: https://sid.ir/paper/221070/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی احمدوند، “تحلیل علمی آزمون ها بر اساس نظریه کلاسیک و نظریه صفت مکنون،” روانشناسی تربیتی، vol. 1، no. 1، pp. 102–113، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/221070/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button