مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,171
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,402
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دین و رسانه

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 84

چکیده

 پرسش محوری در حوزه رسانه و دین اینست که آیا باید رسانه را به مثابه امری قدسی و دینی نگاه کرد یا رسانه ذاتا امری سکولار و غیر دینی است؟ اغلب به سبب فقدان پژوهش های مناسب, دو حوزه رسانه و دین به طور مجزا مورد مطالعه قرار می گیرد و تحلیل نسبت میان ارتباطات (رسانه) و تجدد یا مدرنیته بر مبنای سه نگرش روابط ملی, فایده گرا و ساختار گرا انجام می شود. بسیاری از نظریات موجود درباره دین و رسانه, به سوی «دین رسانه ای» گرایش داشته و یا در حالتی خوش بینانه درصدد توضیح ابزار بودن هر یک برای دیگری است. رسانه دینی تاکید دارد که نه رسانه صرفا ظرفی برای دین است و نه تکنولوژی رسانه می تواند دین را در حد یک پیام فرو بکاهد. از این رو نه می توان رسانه را پدیده ای ثانوی فرض کرد و نه دین را امری منحاز. نخستین مساله در تبیین دین و رسانه, بازشناسی ذات رسانه, ویژگی های رسانه, ظرفیت و توانایی رسانه, تاریخ معرفتی و دانش رسانه, نسبت میان رسانه و فرهنگ غرب و تفکر لیبرالی, رسانه و ذات سکولاریسم و مسائل تمدن است. در این مقاله, کارکردهای رسانه, رویکردهای قابل بحث در باب رسانه و دین و ساحت های قابل تداخل دین در رسانه دینی بررسی شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورحسن، قاسم. (1390). دین و رسانه. مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)، 1(1)، 63-84. SID. https://sid.ir/paper/222400/fa

    Vancouver: کپی

    پورحسن قاسم. دین و رسانه. مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)[Internet]. 1390؛1(1):63-84. Available from: https://sid.ir/paper/222400/fa

    IEEE: کپی

    قاسم پورحسن، “دین و رسانه،” مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)، vol. 1، no. 1، pp. 63–84، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/222400/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button