مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,385
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان رشته های توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی در سال تحصیلی 92-1391

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 90

چکیده

 امروزه اکثر صاحب نظران براین عقیده اند که تفکر انتقادی زمینه ایجاد مهارت فهم و ارزیابی دانش جدید را برای فراگیران فراهم می کند, و برای تصمیم گیری های کاری, مدیریت, قضاوت بالینی, موفقیت حرفه ای و مشارکت اثربخش فرد در فعالیت های جامعه, حیاتی است. با عنایت به کاربردی بودن عملکرد فارغ التحصیلان رشته های توانبخشی, این مطالعه با بررسی مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام می شود. روش این پژوهش از نوع همبستگی, در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 221 نفر وارد مطالعه شدند, آزمون مهارت های تفکر انتقادی اجرا شد. در تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی, آزمون تی مستقل, ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته های تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که بین میانگین نمره دانشجویان رشته های مورد بررسی از لحاظ نمره کل مهارت های تفکر انتقادی و هر یک از خرده مقیاس های آن تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد. بین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان سه مقطع تحصیلی مختلف تفاوت آماری معنی داری به دست آمد. بین مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان (و خرده مقیاس های آن), با هر یک از متغیرهای سن, جنسیت و محل سکونت رابطه معنی داری به دست نیامد. در حالی که بین سطح تحصیلات و وضعیت تاهل با مهارت های تفکر انتقادی رابطه معنی داری وجود داشت. نتایج حاکی از آن است که نمره کل مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان در سطح متوسط تا خوب و از لحاظ خرده مقیاس های آن در سطح متوسط به پایین قرار دارند, به عبارتی دیگر, دانشجویان ازلحاظ تفکر انتقادی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند, بنابراین بازنگری مطلوب برنامه های درسی و برگزاری کارگاه های مرتبط با آموزش تفکر انتقادی برای دانشجویان در حل این چالش می تواند, پیشنهادی موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سبزی خوشنامی، حمید، اباذری، زینب، قائدامینی هارونی، غلامرضا، و قاسم زاده، داوود. (1390). بررسی مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان رشته های توانبخشی, دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی در سال تحصیلی 92-1391. مطالعات جامعه شناسی، 4(13)، 77-90. SID. https://sid.ir/paper/222643/fa

    Vancouver: کپی

    سبزی خوشنامی حمید، اباذری زینب، قائدامینی هارونی غلامرضا، قاسم زاده داوود. بررسی مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان رشته های توانبخشی, دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی در سال تحصیلی 92-1391. مطالعات جامعه شناسی[Internet]. 1390؛4(13):77-90. Available from: https://sid.ir/paper/222643/fa

    IEEE: کپی

    حمید سبزی خوشنامی، زینب اباذری، غلامرضا قائدامینی هارونی، و داوود قاسم زاده، “بررسی مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان رشته های توانبخشی, دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی در سال تحصیلی 92-1391،” مطالعات جامعه شناسی، vol. 4، no. 13، pp. 77–90، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/222643/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button