Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,505
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

877
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین عوامل اجتماعی مرتبط با مدگرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 25

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط بامدگرایی دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز است. دراین پژوهش 376 نفر از دانشجویان به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش آماری دراین پژوهش شامل همبستگی پیرسون, آزمون t و آزمون F و رگرسیون چند متغیره است که از برآورد های نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شده است.با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی سوالات تحقیق (0.80), هم چنین نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف با درجه معنی داری (0.029) نرمال بودن داده های حاصل را نشان می دهد. نتایج تحقیق نشان می دهد بین متغیر میزان استفاده و تاثیرپذیری از رسانه های جمعی داخلی و مدگرایی (0.74) رابطه معنی دار وجود ندارد. هم چنین بین میزان استفاده و تاثیرپذیری از رسانه های خارجی (شبکه های ماهواره ای و اینترنت) ومدگرایی (0.022) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. هم چنین بین میزان تاثیرپذیری از گروه های مرجع و مدگرایی (0.007) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. لازم به توضیح است از انواع گروه های مرجع بین میزان تاثیرپذیری از نخبگان (0.126) و روحانیون (0.270) با میزان مدگرایی دانشجویان رابطه معنی داری وجود ندارد و نیز بین میزان دین داری و مدگرایی (0.028) رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد. هم چنین بین متغیرهای زمینه ای جنسیت (0.004), وضعیت تاهل (0.00) و پایگاه اقتصادی و اجتماعی (0.23) و مدگرایی رابطه مثبت ومعنی داری وجود دارد. مقدارضریب تعیین (r2) نشان می دهد که 21 درصد از تغییرات متغیر وابسته مدگرایی توسط این 4 متغیر مستقل تبیین می گردند و 79 درصد تغییرات, توسط عواملی غیر از این عوامل توضیح داده می شود. باتوجه به نتایج رگرسیون چندگانه می توان قضاوت کرد که متغیر وضعیت تاهل (141.), گروه های مرجع (137.), میزان استفاده و ت ا ثیرپذیری از رسانه های جمعی خارجی (ماهواره, اینترنت), (098.), به مراتب, سهم بیشتری را در مقایسه با سایر متغیرها در پیش بینی متغیر مدگرایی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مام الهی، بیانه، و علمی، محمود. (1392). تعیین عوامل اجتماعی مرتبط با مدگرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. مطالعات جامعه شناسی، 5(18)، 7-25. SID. https://sid.ir/paper/222731/fa

    Vancouver: کپی

    مام الهی بیانه، علمی محمود. تعیین عوامل اجتماعی مرتبط با مدگرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. مطالعات جامعه شناسی[Internet]. 1392؛5(18):7-25. Available from: https://sid.ir/paper/222731/fa

    IEEE: کپی

    بیانه مام الهی، و محمود علمی، “تعیین عوامل اجتماعی مرتبط با مدگرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،” مطالعات جامعه شناسی، vol. 5، no. 18، pp. 7–25، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/222731/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا