مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,175
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

924
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش فرآیند حل مساله خلاق بر خلاقیت و نوآوری کارکنان منطقه چهار عملیات انتقال گاز

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 82

کلیدواژه

حل مساله خلاق (CPS)Q2

چکیده

 هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی فرایند حل مساله خلاق (CPS) به عنوان یک راهبرد آموزشی بر افزایش خلاقیت و نوآوری کارکنان منطقه چهار عملیات انتقال گاز بود. آموزش فرایند CPS (با استفاده از دوازده تکنیک خلاقیت در دو دوره تفکر خلاق و انتقادی) به عنوان متغیر مستقل و خلاقیت و مولفه های آن (سیالی, ابتکار, انعطاف پذیری و بسط) و نوآوری و مولفه های آن (سبک های دانستن, طرح ریزی و آفرینش) به عنوان متغیرهای وابسته بودند.روش: پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی میدانی پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه های خلاقیت عابدی (1372) و نوآوری کولز و واندن بروک (2007) بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از کارکنان منطقه چهار عملیات انتقال گاز بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. قبل از آموزش فرایند CPS از هر دو گروه آزمایشی و گواه سنجش های پیش آزمون خلاقیت و نوآوری به عمل آمد. سپس, به گروه آزمایشی فرایند CPS آموزش داده شد و به گروه گواه هیچ آموزشی ارائه نشد. پس از اتمام دوره آموزشی بلافاصله از هر دو گروه سنجش پس آزمون گرفته شد.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) و تحلیل های یک متغیری کوواریانس نشان دادند که آموزش فرایند CPS باعث افزایش معنی دار خلاقیت و نوآوری و مولفه هایشان در کارکنان منطقه چهار عملیات انتقال گاز شد (p<0.05)نتیجه گیری: برای افزایش خلاقیت و نوآوری کارکنان, فرایند حل مساله خلاق به آنها آموزش داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی، سیداسماعیل، شایان امین، سمیرا، حاجی یخچالی، علیرضا، و نعامی، عبدالزهرا. (1396). تاثیر آموزش فرآیند حل مساله خلاق بر خلاقیت و نوآوری کارکنان منطقه چهار عملیات انتقال گاز. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(2 )، 59-82. SID. https://sid.ir/paper/223232/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی سیداسماعیل، شایان امین سمیرا، حاجی یخچالی علیرضا، نعامی عبدالزهرا. تاثیر آموزش فرآیند حل مساله خلاق بر خلاقیت و نوآوری کارکنان منطقه چهار عملیات انتقال گاز. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1396؛7(2 ):59-82. Available from: https://sid.ir/paper/223232/fa

    IEEE: کپی

    سیداسماعیل هاشمی، سمیرا شایان امین، علیرضا حاجی یخچالی، و عبدالزهرا نعامی، “تاثیر آموزش فرآیند حل مساله خلاق بر خلاقیت و نوآوری کارکنان منطقه چهار عملیات انتقال گاز،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 7، no. 2 ، pp. 59–82، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223232/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button