مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,826
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,832
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سبک های دلبستگی و خلاقیت در دانشجویان دختر و پسر

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 109

چکیده

 بالبی دلبستگی را به عنوان تمایل انسان ها به ساختن پیوندهای عاطفی قوی با فردی خاص تعریف نموده است. نظریه دلبستگی پایه ریزی شده است تا جنبه های کلیدی رفتار, کار و عشق را توضیح دهد. کنش به هنجار اکتشاف گری که از مشخصه های افراد دارای دلبستگی ایمن می باشد انعطاف پذیری و جسارت لازم را برای آزمونگری و تجربه آموزی در اختیار فرد ایمن قرار می دهد.مهم ترین خصوصیت تفکر بشری, قدرت خلاقیت و نوآوری است که به واسطه آن اختراعات بشر صورت پذیرفته است. ویژگی های افراد خلاق, همواره مورد توجه محققانی بوده است که در زمینه خلاقیت به پژوهش پرداخته اند. انسان خلاق امیدوار است, خود را قبول دارد, از انگاره های انفعالی حذر می کند و علاقه مند و با نشاط در جهت هدف هایش گام برمی دارد. علاقه مندی به مسائل علمی و هنری, انعطاف پذیری, کنجکاوی, استقلال و احساس مسوولیت از دیگر خصوصیات اوست. پژوهش حاضر به دنبال بررسی و مقایسه سبک های دلبستگی و خلاقیت در میان دانشجویان دختر و پسر می باشد.جامعه آماری شامل دانشجویان سال اول دانشگاه پیام نور ابرکوه در سال تحصیلی 88- 1389 می باشد. از میان این افراد 56 نفر (28 نفر دختر و 28 پسر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش سبک های دلبستگی از پرسشنامه سبک های دلبستگی کولینز و رید (1990) استفاده شد و میزان خلاقیت با استفاده کردن از پرسشنامه خلاقیت عابدی اندازه گیری شد.نتایج تحلیل نشان داد که بین سبک های دلبستگی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود ندارد اما میان میزان خلاقیت دو گروه, تفاوت, معنادار شد و نیز بین سبک دلبستگی اضطرابی و خلاقیت در بین پسران و نیز دختران, رابطه, معنادار شد. همچنین نتایج تحلیل به دست آمده از این پژوهش, بر اساس تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک های دلبستگی اجتنابی, پیش بینی کننده میزان خلاقیت می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسینی خواه، نجمه، و واحدیان، مجتبی. (1390). مقایسه سبک های دلبستگی و خلاقیت در دانشجویان دختر و پسر. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(2)، 89-109. SID. https://sid.ir/paper/223287/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی خواه نجمه، واحدیان مجتبی. مقایسه سبک های دلبستگی و خلاقیت در دانشجویان دختر و پسر. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1390؛1(2):89-109. Available from: https://sid.ir/paper/223287/fa

    IEEE: کپی

    نجمه حسینی خواه، و مجتبی واحدیان، “مقایسه سبک های دلبستگی و خلاقیت در دانشجویان دختر و پسر،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 1، no. 2، pp. 89–109، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223287/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا