مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,081
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,802
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش خلاقیت در پیش بینی تفکر انتقادی و شادکامی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 69

چکیده

 زمینه: یکی از ویژگی های منحصر به فرد انسان برخورداری از نیروی تفکر است, از آنجایی که خلاقیت به عنوان یکی از توانایی های ذهن انسان نقش عمده ای در نوآوری و حل مشکلات بشری بر عهده دارد, بررسی جنبه های مختلف آن یکی از اولویت های پژوهشی جهان حاضر به شمار می رود.هدف: هدف از پژوهش حاضر, بررسی سهم خلاقیت و مولفه های آن در پیش بینی تفکر انتقادی و شادکامی دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی شهرستان قدس در سال تحصیلی 92/1391 می باشد.روش: به منظور انتخاب نمونه آماری از روش خوشه ای دو مرحله ای استفاده شد و بدین ترتیب 110 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها نیز از پرسشنامه های خلاقیت عابدی, تفکر انتقادی کالیفرنیا و شادکامی آکسفورد استفاده شد. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد.یافته ها: یافته های حاصل از همبستگی پیرسون رابطه مثبت و معنادار خلاقیت با تفکر انتقادی و شادکامی را نشان داد. همچنین رگرسیون چند متغیری نشان داد از میان مولفه های خلاقیت مولفه های سیالی, بسط, و ابتکار پیش بینی کننده های معناداری برای تفکر انتقادی هستند اما ضریب رگرسیون مولفه انعطاف پذیری, برای پیش بینی تفکر انتقادی معنادار نیست. همچنین کلیه مولفه های خلاقیت پیش بینی کننده های معناداری برای شادکامی هستند.بحث و نتیجه گیری: خلاقیت و مولفه های آن پبش بینی کننده های تفکر انتقادی و شادکامی هستند, بنابراین با توجه به قابل آموزش بودن خلاقیت, باید در مطالعات علمی و تدابیر آموزشی به آن توجه ویژه ای داشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اله کرمی، آزاد، و علی آبادی، خدیجه. (1391). نقش خلاقیت در پیش بینی تفکر انتقادی و شادکامی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(2)، 49-69. SID. https://sid.ir/paper/223291/fa

Vancouver: کپی

اله کرمی آزاد، علی آبادی خدیجه. نقش خلاقیت در پیش بینی تفکر انتقادی و شادکامی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1391؛2(2):49-69. Available from: https://sid.ir/paper/223291/fa

IEEE: کپی

آزاد اله کرمی، و خدیجه علی آبادی، “نقش خلاقیت در پیش بینی تفکر انتقادی و شادکامی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 2، no. 2، pp. 49–69، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223291/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا