مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,412
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل ساختاری نقش خلاقیت، ذهنیت فلسفی، خودکارآمدی و خودپنداره ریاضی بر پیشرفت ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 77

چکیده

 زمینه: ریاضی ازجمله دروس اصلی و تاثیرگذار در عملکرد تحصیلی و آینده شغلی افراد است و عوامل متعددی مانند خلاقیت, ذهنیت فلسفی, خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره ریاضی در آن نقش دارند.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خلاقیت, ذهنیت فلسفی, خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره ریاضی بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان سوم تجربی انجام شد.روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان مرند بود برای انجام مطالعه تعداد 393 دانش آموز (136 پسر و 257 دختر) به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه ذهنیت فلسفی, خود کارآمدی ریاضی, خلاقیت و خودپنداره ریاضی بود. داده ها با استفاده از تحلیل مسیر و اندازه اثر تحلیل شد.یافته ها: نتایج برازش مدل نشان داد که تمامی اثرات مستقیم خودکارآمدی ریاضی بر متغیرهای خلاقیت, خودپنداره ریاضی و پیشرفت ریاضی مثبت و معنادار است و اثر غیرمستقیم متغیر خودکارآمدی ریاضی بر پیشرفت ریاضی تائید شد. همچنین تاثیر مستقیم متغیر خودپنداره ریاضی بر متغیر پیشرفت ریاضی حمایت لازم را دریافت کرد. در این مطالعه علیرغم اینکه اثر مستقیم خلاقیت بر خودپنداره ریاضی مثبت و معنادار شد, تاثیر مستقیم و منفی این متغیر بر پیشرفت ریاضی بیانگر این مهم است که خلاقیت یک متغیر بازدارنده محسوب می شود. علاوه بر این نتایج تحقیق نشان داد که ذهنیت فلسفی یکی از عوامل تاثیرگذار بر خلاقیت است, ولی اثر مستقیم این متغیر بر پیشرفت ریاضی حمایت لازم را دریافت نکرد.نتیجه گیری: از این اطلاعات می توان در راستای بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیرعلی پور، اصغر، فرزاد، ولی اله، حاجی حسین نژاد، غلامرضا، و اسدی، مسعود. (1393). مدل ساختاری نقش خلاقیت, ذهنیت فلسفی, خودکارآمدی و خودپنداره ریاضی بر پیشرفت ریاضی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(4)، 55-77. SID. https://sid.ir/paper/223348/fa

    Vancouver: کپی

    شیرعلی پور اصغر، فرزاد ولی اله، حاجی حسین نژاد غلامرضا، اسدی مسعود. مدل ساختاری نقش خلاقیت, ذهنیت فلسفی, خودکارآمدی و خودپنداره ریاضی بر پیشرفت ریاضی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1393؛3(4):55-77. Available from: https://sid.ir/paper/223348/fa

    IEEE: کپی

    اصغر شیرعلی پور، ولی اله فرزاد، غلامرضا حاجی حسین نژاد، و مسعود اسدی، “مدل ساختاری نقش خلاقیت, ذهنیت فلسفی, خودکارآمدی و خودپنداره ریاضی بر پیشرفت ریاضی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 3، no. 4، pp. 55–77، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223348/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button