مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,007
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,714
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های پرسشگری و توضیح به معلمان بر خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 167

چکیده

 زمینه: کیفیت افزایی در عرصه یادگیری و تدریس از گذرگاه های بسیاری عبور می کند. در این میان نقش و جایگاه معلمان بی بدیل و مهم تر است و پرسش ها و توضیح هایی که آنان هر روز در کلاس های درس مطرح می کنند از اهمیت بسزایی برخوردار است.هدف: این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش مهارت های پرسشگری و توضیح دادن به معلمان بر خلاقیت دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر تهران پرداخته است.روش: طرح پژوهش حاضر شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 91-1390 در شهر تهران است. از این جامعه 600 نفر دانش آموز سال اول دبیرستان از منطقه 3 آموزش و پرورش با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بصورت تصادفی انتخاب شدند. همچنین 20 نفر از معلمان همان کلاس ها, که درس های ریاضیات, ادبیات فارسی, زبان انگلیسی, عربی و علوم زیستی و بهداشت را تدریس می کردند, بصورت تصادفی انتخاب شدند (در هر درس 4 معلم). معلمان انتخابی به صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. معلمان گروه آزمایشی نخست, دوره مهارت های پرسشگری, معلمان گروه آزمایشی دوم دوره مهارت های توضیح دادن, معلمان گروه آزمایشی سوم دوره مهارت های پرسشگری و توضیح دادن را به عنوان متغیر مستقل دریافت کردند و معلمان گروه کنترل در هیچ کدام از این دوره ها شرکت نداشتند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون خلاقیت عابدی (1372) استفاده شد. داده ها با روش های آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.یافته ها: دانش آموزان هر چهار گروه از نظر خلاقیت و زیر مقیاس های آن با توجه به نمره های پیش آزمون همگن بودند. نتایج نشان داد که آموزش توام مهارت های پرسشگری و توضیح دادن به معلمان باعث افزایش 12 درصدی خلاقیت دانش آموزان شده است. آموزش مهارت های پرسشگری و توضیح دادن به معلمان بیشترین تاثیر را بر افزایش مولفه بسط (17.7 درصد) و پس از آن بر مولفه های انعطاف پذیری (3.6 درصد), ابتکار (2.7 درصد) و سیالی (2.47 درصد) داشته است.بحث و نتیجه گیری: با توجه به اهمیت مهارت های پرسشگری و توضیح دادن, این مهارت ها بایستی در واحدهای درسی و دوره های آموزشی بدو خدمت و حین خدمت معلمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گنجی، کامران، دیناروند، حسن، و ابوطالبی، حمید. (1391). اثربخشی آموزش مهارت های پرسشگری و توضیح به معلمان بر خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(3)، 137-167. SID. https://sid.ir/paper/223357/fa

    Vancouver: کپی

    گنجی کامران، دیناروند حسن، ابوطالبی حمید. اثربخشی آموزش مهارت های پرسشگری و توضیح به معلمان بر خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1391؛2(3):137-167. Available from: https://sid.ir/paper/223357/fa

    IEEE: کپی

    کامران گنجی، حسن دیناروند، و حمید ابوطالبی، “اثربخشی آموزش مهارت های پرسشگری و توضیح به معلمان بر خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 2، no. 3، pp. 137–167، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223357/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا