مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,118
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,147
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر عملکرد خانواده و باورهای هوشی بر خلاقیت دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 230

چکیده

 زمینه: امروزه جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به افراد نوآور و خلاقی نیاز دارد که برای ساختن آینده به آن ها نیازمندیم و در این میان خانواده و مدرسه به عنوان دو نهاد اجتماعی, نقش اصلی را در شکوفایی این امر ایفا می کنند. هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت تاثیر عملکرد خانواده و باورهای هوشی بر خلاقیت دانش آموزان انجام شده است. روش پژوهش: رروش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر بابل در بخش بندپی غربی که تعداد آن ها 785 نفر در سال تحصیلی 96-95 بوده که از این تعداد 260 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب پایه تحصیلی و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از مقیاس های استاندارد عملکرد خانواده(FAD) (1980), باورهای هوشی دوپی را و مارینه (2005) و خلاقیت تورنس (1979) استفاده شدند که روایی و پایایی آن ها مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های کولموگروف اسمیرنف, رگرسیون تک متغیره و چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها: ییافته ها حاکی از تاثیر مثبت و معنادار عملکرد خانواده بر خلاقیت (39/0=β , 15/0= R2), باورهای هوشی بر خلاقیت (52/0=β , 27/0= R2) و عملکرد خانواده بر باورهای هوشی(18/0=β , 03/0= R2) می باشد. مطابق یافته های رگرسیون چند متغیره, مقدار R2 نشان داد که حدود 35 درصد از تغییرات نمره خلاقیت دانش آموزان توسط عملکرد خانواده و باورهای هوشی تبیین شده است و باورهای هوشی با ضریب بتا 460/0=β بیشترین تاثیر را بر خلاقیت دانش آموزان دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد عملکرد خانواده و باورهای هوشی بر خلاقیت دانش آموزان و عملکرد خانواده بر باورهای هوشی تاثیر مثبت و معناداری دارد و در جهت ارتقا خلاقیت دانش آموزان, بایستی به دو مقوله مهم عملکرد خانواده و باورهای هوشی توجه گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، محمد، حسینی درونکلایی، سیده زهرا، و نازک تبار، هرمز. (1398). تاثیر عملکرد خانواده و باورهای هوشی بر خلاقیت دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(1 )، 211-230. SID. https://sid.ir/paper/223372/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی محمد، حسینی درونکلایی سیده زهرا، نازک تبار هرمز. تاثیر عملکرد خانواده و باورهای هوشی بر خلاقیت دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1398؛9(1 ):211-230. Available from: https://sid.ir/paper/223372/fa

    IEEE: کپی

    محمد صالحی، سیده زهرا حسینی درونکلایی، و هرمز نازک تبار، “تاثیر عملکرد خانواده و باورهای هوشی بر خلاقیت دانش آموزان،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 9، no. 1 ، pp. 211–230، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223372/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا