مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,666
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,367
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش حل خلاق مساله بر مولفه های خلاقیت دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 71

چکیده

 زمینه: خلاقیت یکی از موضوع های بسیار جالب و بحث برانگیز در حوزه های مختلف علمی به ویژه علوم تربیتی و روان شناسی است این موضوع در هر دوره از تاریخ, به عنوان قدرت اساسی ذهن بشر, هدف اصلی مدارس و مراکز آموزشی بوده است.هدف: هدف این پژوهش, بررسی تاثیر روش حل خلاقانه مساله بر مولفه های خلاقیت (سیالی, بسط, انعطاف پذیری و ابتکار) دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهر اهواز است.روش: این پژوهش از روش تحقیق آزمایشی طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه استفاده کرده است. نمونه این پژوهش 50 نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی ناحیه دو شهر اهواز در سال تحصیلی 91-90 بود که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای اندازه گیری مولفه های خلاقیت, از آزمون خلاقیت تصویری تورنس - فرم ب استفاده شد. پس از انتخاب تصادفی گروه های آزمایش و کنترل, ابتدا برای هر دو گروه پیش آزمون اجرا شد. سپس مداخله آزمایشی در 6 جلسه 90-70 دقیقه ای به گروه آزمایش ارائه گردید و پس از اتمام برنامه آموزشی, از هر دو گروه, پس آزمون گرفته شد.یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها به روش کوواریانس یک راهه (آنوا) در سطح P<0.05 انجام شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل در مولفه های خلاقیت (سیالی, انعطاف پذیری و ابتکار) وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: با آموزش حل خلاقانه مساله می توان خلاقیت (سیالی, ابتکار و انعطاف پذیری) دانش آموزان را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    برون، سارا، حیدریی، علیرضا، بختیارپور، سعید، و برون، سیما. (1392). تاثیر آموزش حل خلاق مساله بر مولفه های خلاقیت دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(4)، 55-71. SID. https://sid.ir/paper/223438/fa

    Vancouver: کپی

    برون سارا، حیدریی علیرضا، بختیارپور سعید، برون سیما. تاثیر آموزش حل خلاق مساله بر مولفه های خلاقیت دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1392؛2(4):55-71. Available from: https://sid.ir/paper/223438/fa

    IEEE: کپی

    سارا برون، علیرضا حیدریی، سعید بختیارپور، و سیما برون، “تاثیر آموزش حل خلاق مساله بر مولفه های خلاقیت دانش آموزان،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 2، no. 4، pp. 55–71، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223438/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button