مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,654
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش فن شش کلاه تفکر دوبونو بر گرایش تفکر انتقادی و خلاقیت دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 188

چکیده

 زمینه: تفکر انتقادی, گرایش آن و تفکر خلاق, مهارت هایی هستند که همواره مدنظر عالمان تعلیم و تربیت بوده است. امروزه به دلیل تغییر و تحولات سریع در تمام عرصه ها, انفجار اطلاعات و آموزش ندادن مهارت های استفاده درست از آن ها, لزوم فراگیری این مهارت ها به عنوان خروجی آموزش و پرورش و به ویژه آموزش عالی, بیشتر احساس می شود.هدف: این مطالعه در پی آن است تا با کمک فن شش کلاه تفکر دوبونو, مهارت های تفکر انتقادی و خلاق را در دانش آموزان پرورش دهد. در این فن افراد با تصور پوشیدن کلاه هایی به رنگ های مختلف (شش رنگ) مساله و موضوع بحث را از شش جنبه مثبت, منفی, عاطفی, خلاقانه, بی طرفانه و کنترلی در نظر می گیرند.روش: برای بررسی نتیجه این امر از طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پرسش نامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسش نامه خلاقیت عابدی استفاده شد. به دلیل انتخاب طبیعی گروه ها (کلاس درس), پس از مداخله, نتایج آزمون های اصلی و زیرمقیاس های آن ها با تحلیل کوواریانس بررسی شد.یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد, تفاوت بین گرایش به تفکر انتقادی در گروه آزمایش و گواه معنی دار بوده است اما اختلاف معنی داری در خلاقیت دو گروه مشاهده نشد.نتیجه گیری: با استفاده از فن های آموزشی چون شش کلاه تفکر دوبونو می توان مهارت های تفکر انتقادی و نه خلاقیت را در دانش آموزان ارتقا داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتحی آذر، اسکندر، بدری گرگری، رحیم، و احراری، غفور. (1393). تاثیر آموزش فن شش کلاه تفکر دوبونو بر گرایش تفکر انتقادی و خلاقیت دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(1)، 159-188. SID. https://sid.ir/paper/223446/fa

    Vancouver: کپی

    فتحی آذر اسکندر، بدری گرگری رحیم، احراری غفور. تاثیر آموزش فن شش کلاه تفکر دوبونو بر گرایش تفکر انتقادی و خلاقیت دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1393؛4(1):159-188. Available from: https://sid.ir/paper/223446/fa

    IEEE: کپی

    اسکندر فتحی آذر، رحیم بدری گرگری، و غفور احراری، “تاثیر آموزش فن شش کلاه تفکر دوبونو بر گرایش تفکر انتقادی و خلاقیت دانش آموزان،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 4، no. 1، pp. 159–188، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223446/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button