مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,488
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,889
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تاثیر آموزش روش کاوشگری بر تفکر انتقادی در درس علوم تجربی

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 174

چکیده

 هدف: یادگیری تفکر انتقادی به شیوه آموزش مناسب با آن نیازمند است که از طریق آن اندیشه, کاوش, استدلال, قیاس منطقی دانش آموزان تغییر یابد. بنابراین هدف این پژوهش این است که آیا آموزش روش کاوشگری بر تفکر انتقادی دانش آموزان موثر است یا خیر؟روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر همدان در سال 1393 بود. در این تحقیق از شیوه نمونه گیری در دسترس استفاده شد و تعداد 30 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه های تحقیق انتخاب شد ند و به صورت تصادفی 15 نفر در گروه کنترل و 15 نفر در گروه آزمایش قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش, پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. آموزش کاوشگری به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ای برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل تحت آموزش سنتی قرار گرفت. داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که بین میزان تفکر انتقادی دانش آموزان گروه آزمایش و گروه کنترل در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنا داری وجود داشت, بنابراین آموزش با روش کاوشگری در درس علوم تجربی بر روی تفکر انتقادی دانش آموزان موثر بود.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش روش کاوشگری موجب تقویت تفکر انتقادی دانش آموزان در درس علوم تجربی می شود, لذا به معلمان این درس توصیه می شود به نقش آموزش روش کاوشگری جهت تقویت تفکر انتقادی آنان توجه کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یارمحمدی واصل، مسیب، نوشادی، بهناز، مقامی، حمیدرضا، و بهرامی، آرش. (1395). مطالعه تاثیر آموزش روش کاوشگری بر تفکر انتقادی در درس علوم تجربی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(2)، 159-174. SID. https://sid.ir/paper/223457/fa

    Vancouver: کپی

    یارمحمدی واصل مسیب، نوشادی بهناز، مقامی حمیدرضا، بهرامی آرش. مطالعه تاثیر آموزش روش کاوشگری بر تفکر انتقادی در درس علوم تجربی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1395؛6(2):159-174. Available from: https://sid.ir/paper/223457/fa

    IEEE: کپی

    مسیب یارمحمدی واصل، بهناز نوشادی، حمیدرضا مقامی، و آرش بهرامی، “مطالعه تاثیر آموزش روش کاوشگری بر تفکر انتقادی در درس علوم تجربی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 6، no. 2، pp. 159–174، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223457/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button