مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,229
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,286
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ضریب رفتار پلهای بتنی با سیستم جداسازی لرزه ای

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 213

چکیده

 یکی از پارامترهای مهم در طراحی لرزه ای سازه ها, مساله شکل پذیری و قابلیت استهلاک انرژی است که با ورود سازه به ناحیه غیرخطی ظاهر می شود. در طراحی به روش های خطی (استاتیکی و دینامیکی) نیروهای لرزه ای به میزان R برابر کاهش داده می شوند که علت آن تشکیل مفاصل پلاستیک و به دنبال آن اتلاف انرژی سازه در اثر ورود به ناحیه غیرخطی است. از جمله مشکلات موجود در طراحی پلها, عدم صراحت آیین نامه در مورد نقش تکیه گاه های جداگرهای لرزه ای در تعیین R است, به گونه ای که در «آیین نامه طرح پلهای راه و راه آهن در برابر زلزله (نشریه 463)» اشاره ای به اثر آنها در تعیین پارامتر R نشده است. از طرفی در الحاقیه آیین نامه اشتو در مورد طراحی جداسازی لرزه ای پلهای بزرگراهی ذکر شده که ضریب اصلاح پاسخ برای همه قسمت های زیرسازه, بایستی نصف مقادیر ارایه شده در حالت طراحی معمولی (بدون جداسازی) باشد, ولی مقدار R نباید کوچک تر از 1.50 در نظر گرفته شود. در این رابطه, کوچک گرفتن R به علت باقیماندن سازه در حالت رفتار ارتجاعی است.در مطالعه حاضر, برای بررسی پارامتر ضریب رفتار, از پنج مدل که اتصال روسازه به زیرسازه توسط نشیمن های جداگرهای لرزه ای بوده, استفاده شده است. جداگرهای LRB بر اساس آیین نامه اشتو طراحی شده اند و پارامتر ضریب رفتار آنها محاسبه شده است. بر مبنای نتایج این تحقیق, ضریب رفتار در پلهای جداسازی شده حدودا نصف حالت عادی به دست آمده که ضمن توجیه توصیه آئین نامه اشتو نشان می دهد زیرسازه این گونه پلها عموما الاستیک باقی می ماند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زهرایی، سیدمهدی، و خرمی نژاد، امیر. (1391). ضریب رفتار پلهای بتنی با سیستم جداسازی لرزه ای. مهندسی حمل و نقل، 3(3 (پیاپی 11))، 199-213. SID. https://sid.ir/paper/223904/fa

    Vancouver: کپی

    زهرایی سیدمهدی، خرمی نژاد امیر. ضریب رفتار پلهای بتنی با سیستم جداسازی لرزه ای. مهندسی حمل و نقل[Internet]. 1391؛3(3 (پیاپی 11)):199-213. Available from: https://sid.ir/paper/223904/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدی زهرایی، و امیر خرمی نژاد، “ضریب رفتار پلهای بتنی با سیستم جداسازی لرزه ای،” مهندسی حمل و نقل، vol. 3، no. 3 (پیاپی 11)، pp. 199–213، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223904/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button