Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,060
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

535
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

محاسبه هزینه فوت و جرح ناشی از سوانح ترافیکی در ایران با استفاده از تحلیل بیزی به روش تمایل به پرداخت

صفحات

 صفحه شروع 657 | صفحه پایان 669

چکیده

 برای اختصاص منابع در سطح ملی و اطمینان از سطح ایمنی راه محاسبه هزینه کمک به تعیین حجم مشکل کرده و فواید اقتصادی حاصله از پیشگیری از سوانح را نشان می دهد. در مطالعه حاضر با استفاده از روش تمایل به پرداخت هزینه جرح و فوت ناشی از سوانح ترافیکی سال 1392 با تحلیل بیزی محاسبه شد. در یک مطالعه مقطعی, هزینه جرح و فوت ناشی از سوانح ترافیکی با استفاده از تحلیل بیزی محاسبه شد. درمجموع 782 نفر از کاربران راه تصادفی انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. پرسشنامه طرح بر اساس استاندارد روش تمایل به پرداخت ( ارزش گذاری مشروط, بیان ترجیح, ترجیح آشکار) با لحاظ خطرات درک شده بالاخص در کشور ایران تهیه و رواییو پایایی ابزار تعیین شد. پرسشنامه طرح به همراه چهار سناریو برای (سرنشینان, عابران پیاده, رانندگان وسایط نقلیه, موتورسیکلت سواران) جمع آوری شد. میانگین سنی افراد مورد بررسی 33.4±9.9 سال بود. مردان 89.3 درصد و زنان 10.7 درصد جمعیت موردبررسی را تشکیل می دادند. 47.2 درصد از افراد موردبررسی سابقه تصادف داشته اند و 51.4 درصد از افراد در خانواده خود نیز سابقه تصادف داشتند. هزینه سوانح ترافیکی درمجموع موارد فوت و جرح به میزان 648/238/232/450/171/1 ریال معادل 074/341/048/39 دلار بود. تمایل به پرداخت در کاهش خطر در سن 35 و 55 سالگی افزایش نشان داد. یافته ها با استفاده از مدل بیزی نشان داد تمایل به پرداخت با سن, درآمد متوسط و بالا, با لگاریتم کیلومتر سفر, لگاریتم پرداخت روزانه برای کاهش مرگ, لگاریتم پرداخت برای کاهش زمان, با وسیله نقلیه اتوبوس, مینی بوس و سواری مسافرکش, سرنشین معنادار بود. در صد درآمد ناخالص ملی جرح و فوت ناشی از سوانح ترافیکی کشور از آمارهای جهانی بالاتر است. به نظر می رسد اقدامات انجام شده در کاهش سوانح ترافیکی کشور کافی نبوده که نتیجه آن حجم موجود سوانح ترافیکی در کشور است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عینی، الهه، سوری، حمید، گنجعلی، مجتبی، و باغفلکی، تابان. (1396). محاسبه هزینه فوت و جرح ناشی از سوانح ترافیکی در ایران با استفاده از تحلیل بیزی به روش تمایل به پرداخت. مهندسی حمل و نقل، 8(4 )، 657-669. SID. https://sid.ir/paper/223942/fa

    Vancouver: کپی

    عینی الهه، سوری حمید، گنجعلی مجتبی، باغفلکی تابان. محاسبه هزینه فوت و جرح ناشی از سوانح ترافیکی در ایران با استفاده از تحلیل بیزی به روش تمایل به پرداخت. مهندسی حمل و نقل[Internet]. 1396؛8(4 ):657-669. Available from: https://sid.ir/paper/223942/fa

    IEEE: کپی

    الهه عینی، حمید سوری، مجتبی گنجعلی، و تابان باغفلکی، “محاسبه هزینه فوت و جرح ناشی از سوانح ترافیکی در ایران با استفاده از تحلیل بیزی به روش تمایل به پرداخت،” مهندسی حمل و نقل، vol. 8، no. 4 ، pp. 657–669، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223942/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا