مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

709
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

727
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

در جستجوی شبکه های تصویری و کلامی متن بیگانه اثر آلبرکامو

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 109

چکیده

 آلبرکامو (رمان نویس, نویسنده تئاتر و فیلسوف فلسفه پوچی), برخلاف فلاسفه که غالبا از زبانی ارجاعی بر بیان فلسفه خود سود می جویند, اضطراب و حس پوچی انسان را که از برخورد انسان با جهان و جدایی بین آن دو حاصل می شود با زبانی که کارکرد آن هم ارجاعی و هم ادبی است معرفی می کند. نگارنده مقاله, تلاش دارد این فلسفه را از میان یکی از رمان های بسیار معروف او, بیگانه, که زبان او کاملا ادبی است با رویکرد تخیلشناسی (یعنی روش ژیلبردوران در تخیل) معرفی کند. هدف ما در این مقاله خوانشی گفتمانی از این فلسفه او از میان آثار ادبی و نه فلسفی اوست. در واقع, این خوانش گفتمانی تلاش دارد که مفاهیم فلسفی کامو را در تخیلات ناب ادبی او جستجو کند. یکی از روشهایی که می تواند ما را به مضمون اصلی در کلیت یک اثر ادبی برساند جستجوی واژه های تکراری و تصاویر تخیلی تکراری یا تشخیص گروههای نمادینی است که با حرکت ها یا ژست های اصلی در ارتباط هستند. به همین خاطر, نگارنده در این مقاله تلاش دارد نمایش ویژگی نمادین تصاویر را در تخیل کامو در رمان بیگانه نشان دهد. در این پژوهش نشان خواهی مداد که چگونه تولیدات تخیل دارای معنایی ذاتی هستند که بازنمایی همان فلسفه پوچی کامو از جهان را تعیین می کنند. بدین منظور, تلاش خواهیم کرد ابتدا تخیل را در مظاهر گوناگونش در بیگانه مورد بررسی قرار دهیم. و آنگاه, به کمک نظریه تخیل, که همان نحو تخیل است, تلاش خواهیم کرد ساختار و ترکیب نحوی تصاویر هنری این اثر را نشان دهیم تا بتوانیم برای این پرسش اساسی پاسخی علمی و منطقی بیابیم: ساختار و ترکیبی نحوی در رمان بیگانه تولید شده است, چه دلالت معنایی را این چینش نحوی در متن تولید کرده است؟ و چرا؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، علی. (1389). در جستجوی شبکه های تصویری و کلامی متن بیگانه اثر آلبرکامو. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، 2(4 (پیاپی 2/62))، 89-109. SID. https://sid.ir/paper/224963/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی علی. در جستجوی شبکه های تصویری و کلامی متن بیگانه اثر آلبرکامو. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1389؛2(4 (پیاپی 2/62)):89-109. Available from: https://sid.ir/paper/224963/fa

    IEEE: کپی

    علی عباسی، “در جستجوی شبکه های تصویری و کلامی متن بیگانه اثر آلبرکامو،” نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. 2، no. 4 (پیاپی 2/62)، pp. 89–109، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/224963/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button