مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,823
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

951
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراداستان، زبان انگیزش تفکر در ادبیات کودک ایران: بررسی سه اثر از فرهاد حسن زاده

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 17

چکیده

 به زعم برخی ادبا و منتقدان, ادبیات کودک جایگاه مناسبی برای جلوه های پسامدرن نیست. این افراد معتقدند که ادبیات پسامدرن دشوارتر از آن است که مورد درک و پسند کودک قرار گیرد. گروهی دیگر از منتقدان, در پاسخ به گروه اول, گفته اند که علی رغم باور عموم, کودکان به این نوع از ادبیات علاقمندند و فرا داستان کودک زمینه مناسب را برای نقد یا حتی جایگزینی اشکال سنتی تر ادبی فراهم می آورد. به علاوه, انگیزش تفکر کودک به همان اهمیت ایجاد رضایت در او است, زیرا به ایجاد توانایی نگرش چند جانبه به مسائل می انجامد. در این راستا, منتقدان گروه دوم, ادبیات کودک را به دو دسته عمده طبقه بندی کرده اند: ادبیات سنتی واقع گرا و ادبیات فراداستانی. ادبیات فراداستانی به واسطه شگردهای ویژه نگارش داستان مانند بینامتنیت, ایجاد مکالمه میان کودک, نویسنده, و شخصیت های داستان, و تقلید تمسخر آمیز, بیش از ادبیات واقع گرا قادر به انگیزش تفکر کودک است. مقاله حاضر تلاشی است برای بررسی مقوله ادبیات فراداستانی کودک و رابطه آن با انگیزش تفکر کودک. بدین منظور وجوه تمایز و موارد تعامل فراداستان و ادبیات واقع گرا با استفاده از نمونه هایی فراداستانی, از ادبیات کودک ایران, به بحث گذاشته شده اند. این نمونه ها که عبارتند از آقارنگی و گربه ناقلا, دیو دیگ به سر, و همان لنگه کفش بنفش, آثار فرهاد حسن زاده هستند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پاشایی، روشنک. (1388). فراداستان, زبان انگیزش تفکر در ادبیات کودک ایران: بررسی سه اثر از فرهاد حسن زاده. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، 1(2 (پیاپی 2/60))، 1-17. SID. https://sid.ir/paper/224966/fa

    Vancouver: کپی

    پاشایی روشنک. فراداستان, زبان انگیزش تفکر در ادبیات کودک ایران: بررسی سه اثر از فرهاد حسن زاده. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1388؛1(2 (پیاپی 2/60)):1-17. Available from: https://sid.ir/paper/224966/fa

    IEEE: کپی

    روشنک پاشایی، “فراداستان, زبان انگیزش تفکر در ادبیات کودک ایران: بررسی سه اثر از فرهاد حسن زاده،” نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. 1، no. 2 (پیاپی 2/60)، pp. 1–17، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/224966/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button