مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

601
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شبیه سازی پویای توسعه خودروهای گاز سوز در ایران

صفحات

 صفحه شروع 191 | صفحه پایان 227

چکیده

 این مقاله با ارائه یک مدل سیستم پویا به شبیه سازی و بررسی سیاست های بلندمدت ناوگان خودروهای گازسوز در دوره زمانی 1390 الی 1410 با استفاده از نرم افزار ونسیم می پردازد. در انتخاب دو نوع خودرو بنزین سوز و گازسوز از طرف خریداران, ویژگی هایی از قبیل قیمت خودرو, تعداد جایگاه ها, هزینه سوخت و هزینه استهلاک ملاحظه و مدل سازی شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد روند گسترش خودروهای گاز سوز و تعداد جایگاه ها با فرض تداوم شرایط سال پایه (1390), روند رو به افزایشی را خواهند داشت. به طوری که با ادامه وضع موجود در انتهای سال 1410 سهم خودروهای گاز سوز از کل خودروها به 27 درصد و تعداد آنها تقریبا به 10 میلیون دستگاه و با متوسط مصرف روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز می رسد.تحلیل حساسیت مدل نشان می دهد که حذف سهمیه بندی و آزاد سازی قیمت سوخت بنزین و گاز بیشترین اثر در پذیرش خودروهای گازسوز و بالتبع کاهش مصرف بنزین را داراست. با آزاد سازی قیمت ها, در انتهای سال 1410, تعداد خودروهای گازسوز نسبت به ادامه سناریوی وضع موجود, حدود 10 درصد افزایش می یابد ولی متوسط مصرف روزانه گاز با حدود 70 درصد افزایش به 48 میلیون مترمکعب می رسد و به همین نسبت از مصرف بنزین کاسته می شود. تحلیل حساسیت سناریو افزایش سطح اشباع خودرو از 400 به 500 دستگاه خودرو به ازای 1000 نفر نشان دهنده افزایش تعداد خودرو گازسوز از 10 میلیون به 12 میلیون دستگاه در حالت سهمیه بندی و به 27 میلیون دستگاه در حالت آزاد سازی قیمت سوخت در سال 1410 است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دین محمدی، مصطفی، صادقی، زین العابدین، صادقیان بافقی، رجبعلی، و قاسمی، هما. (1391). شبیه سازی پویای توسعه خودروهای گاز سوز در ایران. مطالعات اقتصادی کاربردی ایران (مطالعات اقتصادی کاربردی)، 1(1)، 191-227. SID. https://sid.ir/paper/226578/fa

    Vancouver: کپی

    دین محمدی مصطفی، صادقی زین العابدین، صادقیان بافقی رجبعلی، قاسمی هما. شبیه سازی پویای توسعه خودروهای گاز سوز در ایران. مطالعات اقتصادی کاربردی ایران (مطالعات اقتصادی کاربردی)[Internet]. 1391؛1(1):191-227. Available from: https://sid.ir/paper/226578/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی دین محمدی، زین العابدین صادقی، رجبعلی صادقیان بافقی، و هما قاسمی، “شبیه سازی پویای توسعه خودروهای گاز سوز در ایران،” مطالعات اقتصادی کاربردی ایران (مطالعات اقتصادی کاربردی)، vol. 1، no. 1، pp. 191–227، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/226578/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button