مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

927
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

649
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای آموزشی رابطین بهداشت از بیماری سالک بر اساس مدل بزنف در شهر یزد

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 56

چکیده

 زمینه و هدف: سالک یک بیماری انگلی است که گسترش آن در تمام قاره های جهان به جز استرالیا گزارش شده است و بیشترین میزان وقوع آن در ایران و عربستان مشاهده می شود. مدل بزنف یکی از کاملترین مدل های ترکیبی جهت مطالعه و شناسایی رفتار و ایجاد رفتارهای جدید در جامعه است. با توجه به آندمیک بودن بیماری سالک در شهر یزد و نقش مهم رابطین بهداشتی در آموزش خانواده ها, این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتار آموزشی رابطین در این زمینه بر اساس مدل بزنف طراحی و اجرا شد.روش کار: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی, کلیه رابطین (60 نفر) مراکز بهداشتی درمانی مناطق آندمیک سالک در شهر یزد و پایگاه های بهداشتی تحت پوشش این مراکز به روش سرشماری انتخاب شده و پرسشنامه ای را که بر اساس مدل بزنف تنظیم شده بود, تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ها: رفتار آموزشی رابطین در سطح مطلوبی قرار نداشت. تاثیرگذارترین افراد برای اقدام آموزشی رابطین کارکنان بهداشتی بودند. رفتار رابطین با نگرش, قصد و عوامل قادرکننده همبستگی مستقیم معنادار داشت. بین نگرش با آگاهی, قصد و عوامل قادرکننده نیز ارتباط مستقیم وجود داشت.نتیجه گیری: دادن آگاهی به رابطین به تنهایی نمی تواند رفتار آموزشی در آنها ایجاد کند, بلکه باید با آموزش موثر و فراهم کردن نگرش به عمل و عوامل قادرکننده برای کارکنان بهداشتی و به تبع آنها رابطین, رابطین بهداشتی را برای آموزش به جامعه توانمندتر ساخت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حشمتی، هاشم، رهایی، زهره، هزاوه ای، سیدمحمدمهدی، دهنادی، آنیتا، و حسن زاده، اکبر. (1389). بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای آموزشی رابطین بهداشت از بیماری سالک بر اساس مدل بزنف در شهر یزد. سلامت و بهداشت اردبیل، 1(3 (پی در پی 3))، 48-56. SID. https://sid.ir/paper/226926/fa

Vancouver: کپی

حشمتی هاشم، رهایی زهره، هزاوه ای سیدمحمدمهدی، دهنادی آنیتا، حسن زاده اکبر. بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای آموزشی رابطین بهداشت از بیماری سالک بر اساس مدل بزنف در شهر یزد. سلامت و بهداشت اردبیل[Internet]. 1389؛1(3 (پی در پی 3)):48-56. Available from: https://sid.ir/paper/226926/fa

IEEE: کپی

هاشم حشمتی، زهره رهایی، سیدمحمدمهدی هزاوه ای، آنیتا دهنادی، و اکبر حسن زاده، “بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای آموزشی رابطین بهداشت از بیماری سالک بر اساس مدل بزنف در شهر یزد،” سلامت و بهداشت اردبیل، vol. 1، no. 3 (پی در پی 3)، pp. 48–56، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/226926/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button