مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,247
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

578
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 66

چکیده

 زمینه و هدف: کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع ترین کمبودهای تغذیه ای در سراسر جهان و از عمده ترین مسائل بهداشت همگانی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بویژه در میان کودکان و زنان است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن انجام شده است.روش کار: این مطالعه بصورت نیمه تجربی - مداخله ای, بر روی 600 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 300 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سوالات سنجش آگاهی, نگرش و عملکرد بود, که قبل و 8 هفته بعد از مداخله (آموزش بصورت سخنرانی, بحث و توزیع پمفلت در مورد کم خونی فقر آهن) توسط دانش آموزان تکمیل و سپس دو گروه (نتایج پیش آزمون و پس آزمون) با هم مقایسه شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج مطالعه اختلاف آماری معنی داری بین نمرات آگاهی, نگرش و عملکرد در دو گروه بعد از مداخله نشان نداد. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که شغل و تحصیلات پدر جزو عوامل پیشگویی کننده بودند.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش, اجرای برنامه آموزشی بلندمدت و استفاده از روش های مختلف آموزش بهداشت بخصوص آموزش های رسانه ای, برای ارتقاء آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان در ارتباط با آنمی فقر آهن پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ایوان بقا، ریحانه، مشعوفی، مهرناز، حسینی آهق، میرمحمد، وکیلی، زهرا، محمودی کلی، مریم، و شهریور، فریده. (1389). بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388. سلامت و بهداشت اردبیل، 1(3 (پی در پی 3))، 57-66. SID. https://sid.ir/paper/226928/fa

    Vancouver: کپی

    ایوان بقا ریحانه، مشعوفی مهرناز، حسینی آهق میرمحمد، وکیلی زهرا، محمودی کلی مریم، شهریور فریده. بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388. سلامت و بهداشت اردبیل[Internet]. 1389؛1(3 (پی در پی 3)):57-66. Available from: https://sid.ir/paper/226928/fa

    IEEE: کپی

    ریحانه ایوان بقا، مهرناز مشعوفی، میرمحمد حسینی آهق، زهرا وکیلی، مریم محمودی کلی، و فریده شهریور، “بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388،” سلامت و بهداشت اردبیل، vol. 1، no. 3 (پی در پی 3)، pp. 57–66، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/226928/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا