مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,160
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

428
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شاخص های تن سنجی و فعالیت فیزیکی در دانش آموزان استثنایی

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 25

چکیده

 زمینه و هدف: ارزیابی وضعیت تغذیه یکی از اصول اساسی در پیشگیری از سوء تغذیه و بالا بردن سطح سلامتی است. هدف از انجام این مطالعه بررسی شاخص های تن سنجی و تعیین سطح فعالیت جسمی در دانش آموزان استثنایی بود.روش کار: این مطالعه یک بررسی توصیفی مقطعی است که در سال 1391 در تهران بر روی 470 دانش آموز استثنایی 15-5 ساله انجام گرفت. اطلاعات مربوط به قد و وزن با استفاده از ابزارهای استاندارد و سطح فعالیت جسمی نیز از با استفاده از پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی گردآوری گردید. از آزمون های آماری تی تست, کای دو و ضریب همبستگی پیرسون برای آنالیز داده ها استفاده شد.یافته ها: بر اساس شاخص توده بدن 12.6 درصد از دانش آموزان مورد مطالعه لاغر و یا بسیار لاغر, 38.1 درصد چاق و یا دچار اضافه وزن و 49.3 درصد نیز طبیعی و یا در وضعیت نرمال بودند. بر اساس شاخص قد برای سن 71.7 درصد از دانش آموزان کم توان ذهنی, 36.3 درصد از دانش آموزان ناشنوا و 17.7 درصد از دانش آموزان نابینا در مقایسه با استاندارد دچار کوتاهی قد بودند. ساعات انجام فعالیت شدید در دانش آموزان ناشنوا نسبت به دانش آموزان کم توان ذهنی به طور معنی داری بیشتر بود (p<0.05) و میزان ساعات نشستن در طول روز در دانش آموزان نابینا به طور معنی داری بیشتر از سایر دانش آموزان بود (p<0.05).نتیجه گیری: به علت شیوع بالای سوء تغذیه در دانش آموزان استثنایی به کارگیری یک مداخله مناسب تغذیه ای در قالب برنامه ای جامع احتمالا موفقیت آمیز خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نچواک، سیدمصطفی، آهنی کمانگر، شیدا، نعمتی، علی، عباس قلی زاده، ناطق، جعفریان، کوروش، و ملک زاده، ودود. (1395). بررسی شاخص های تن سنجی و فعالیت فیزیکی در دانش آموزان استثنایی. سلامت و بهداشت اردبیل، 7(1)، 18-25. SID. https://sid.ir/paper/226973/fa

    Vancouver: کپی

    نچواک سیدمصطفی، آهنی کمانگر شیدا، نعمتی علی، عباس قلی زاده ناطق، جعفریان کوروش، ملک زاده ودود. بررسی شاخص های تن سنجی و فعالیت فیزیکی در دانش آموزان استثنایی. سلامت و بهداشت اردبیل[Internet]. 1395؛7(1):18-25. Available from: https://sid.ir/paper/226973/fa

    IEEE: کپی

    سیدمصطفی نچواک، شیدا آهنی کمانگر، علی نعمتی، ناطق عباس قلی زاده، کوروش جعفریان، و ودود ملک زاده، “بررسی شاخص های تن سنجی و فعالیت فیزیکی در دانش آموزان استثنایی،” سلامت و بهداشت اردبیل، vol. 7، no. 1، pp. 18–25، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/226973/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button