مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

708
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کفایت شاخص های روان سنجی پرسشنامه ایمنی هیجانی نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 78

چکیده

 هدف از این تحقیق, تبیین شاخص های روان سنجی مقیاس ایمنی هیجانی در دانش آموزان دوره متوسطه بود.گروه نمونه 765 نفر از جامعه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه دلبستگی و ایمنی هیجانی نوجوانان خدمات خانواده کیسی بوده است. این پرسشنامه شامل 2 عامل و 25 ماده است که بر روی عامل اول (ایمنی هیجانی) 13 ماده و بر روی عامل دوم (تعلق) 12 ماده قرار گرفته است. سوالات ابتدا به فارسی و دوباره به انگلیسی برگردانده شد و مجدد به فارسی برگردانده و از لحاظ ادبی و روایی سوالات توسط اساتید مرتبط تایید شد. برای بررسی پایایی درونی پرسشنامه از روش های تنصیف و آلفای کرونباخ استفاده شد که یافته های حاصل نشان دهنده آن است که پرسشنامه مذکور دارای سطح بسیار خوبی از همسانی درونی و پایایی می باشد. داده های حاصل از روش تحلیل عاملی نشان دهنده این بود که میزان بار عاملی همه آیتم های پرسشنامه ایمنی هیجانی برای همه آزمودنی ها (یک یا چند فرزندی همچنین برای دختران و پسران) بجز سوال شماره 9 بیشتر از 0.2 می باشند که به لحاظ آماری معنی دار و قابل قبول می باشند. در گام بعد, به منظور تایید سوالات پرسشنامه برای متغیر ایمنی هیجانی تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. با انجام تحلیل عاملی مرتبه اول برای متغیر ایمنی هیجانی برای همه آزمودنی ها, همه بارهای عاملی بجز سوال 9, بالاتر از 0.3 به دست آمد که این سوالات و متغیر را برای تحقیق مناسب می سازد. بنابراین, روایی و پایایی پرسشنامه ایمنی هیجانی (با حذف سوال 9), هم برای گروه آزمودنی های چند فرزندی و همه آزمودنی ها تایید شد در مجموع نتایج نشان داد که این ابزار برای تحقیق در ایران قابل استفاده می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شادایی، افسانه، قلتاش، عباس، و رفاهی، ژاله. (1394). کفایت شاخص های روان سنجی پرسشنامه ایمنی هیجانی نوجوانان. روشها و مدلهای روان شناختی، 6(22)، 53-78. SID. https://sid.ir/paper/227386/fa

    Vancouver: کپی

    شادایی افسانه، قلتاش عباس، رفاهی ژاله. کفایت شاخص های روان سنجی پرسشنامه ایمنی هیجانی نوجوانان. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1394؛6(22):53-78. Available from: https://sid.ir/paper/227386/fa

    IEEE: کپی

    افسانه شادایی، عباس قلتاش، و ژاله رفاهی، “کفایت شاخص های روان سنجی پرسشنامه ایمنی هیجانی نوجوانان،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 6، no. 22، pp. 53–78، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227386/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button