مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,102
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

667
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کفایت روان سنجی مقیاس جهت گیری فراشناختی محیط یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 31

چکیده

 هدف از این پژوهش, بررسی روایی و پایایی مقیاس جهت گیری فراشناختی محیط یادگیری بود. بدین منظور, یک گروه نمونه 213 نفری (107 پسر و 106 دختر) از بین دانش آموزان دبیرستانی به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. این آزمودنی ها به مقیاس محیط یادگیری با جهت گیری فراشناختی و پرسشنامه آگاهی فراشناختی پاسخ دادند. جهت برآورد روایی از روش های تحلیل عوامل و روایی همگرا استفاده گردید. نتیجه تحلیل عامل با روش محورهای اصلی و چرخش متعامد از نوع واریماکس بیانگر وجود 6 عامل با نام های تعامل درون کلاسی, کنترل توزیع شده, مطالبات فراشناختی, حمایت عاطفی, اظهارنظر دانش آموز و حمایت و تشویق معلم بود که 68.53 درصد از واریانس کل را تبیین می کردند. همبستگی مقیاس جهت گیری فراشناختی محیط یادگیری با پرسشنامه آگاهی فراشناختی و هر یک از زیرمقیاس های مقیاس جهت گیری فراشناختی محیط یادگیری با کل مقیاس بین 0.31 تا 0.93 دامنه داشته است (p<0.001) که موید روایی همگرای مطلوب این مقیاس می باشد. به منظور بررسی اعتبار مقیاس از روش های بازآزمایی, آلفای کرونباخ استفاده گردید. دامنه ضرایب بازآزمایی با فاصله زمانی دو هفته بین 0.64 و (p<0.001) 0.88 و دامنه ضرایب آلفای کرونباخ بین 0.60 تا 0.94 بود. نتیجه این که مقیاس محیط یادگیری با جهت گیری فراشناختی از روایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و می تواند در موقعیت های آموزشی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    چالمه، رضا، و فولادچنگ، محبوبه. (1390). کفایت روان سنجی مقیاس جهت گیری فراشناختی محیط یادگیری. روشها و مدلهای روان شناختی، 1(3)، 17-31. SID. https://sid.ir/paper/227433/fa

    Vancouver: کپی

    چالمه رضا، فولادچنگ محبوبه. کفایت روان سنجی مقیاس جهت گیری فراشناختی محیط یادگیری. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1390؛1(3):17-31. Available from: https://sid.ir/paper/227433/fa

    IEEE: کپی

    رضا چالمه، و محبوبه فولادچنگ، “کفایت روان سنجی مقیاس جهت گیری فراشناختی محیط یادگیری،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 1، no. 3، pp. 17–31، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227433/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button