مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,656
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,156
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر سبک های هویت بر افسردگی، اضطراب، و استرس دانشجویان: نقش واسطه تعهد هویت

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 15

چکیده

 این پژوهش, با هدف تعیین اثرسبک های هویت بر افسردگی, اضطراب و استرس دانشجویان از راه تعهد هویت انجام شد. این پژوهش یک پژوهش همبستگی است, که در جامعه دانشجویان کارشناسی سال دوم دانشگاه تهران انجام شد. نمونه شامل 150 دانشجو با میانگین سنی 20.09 و انحراف استاندارد 1.13 سال بود, که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. آنان به سیاهه سبک هویت(ISI-4)  و مقیاس افسردگی, اضطراب و استرس  (DASS)پاسخ دادند. تحلیل مسیر نشان داد که سبک های اطلاعاتی و هنجاری دارای اثر مستقیم مثبت و سبک آشفته - اجتنابی دارای اثر مستقیم منفی و معنادار بر تعهد هویت است. اثر مستقیم تعهد هویت بر افسردگی و اضطراب منفی و معنادار و بر استرس منفی و غیرمعنادار است. اثر غیرمستقیم سبک های اطلاعاتی و هنجاری از راه تعهد هویت بر افسردگی منفی و معنادار و اثر غیرمستقیم سبک آشفته - اجتنابی مثبت و معنادار است. هم چنین سبک های داده ای و هنجاری از راه تعهد هویت بر اضطراب اثر غیرمستقیم منفی و معنادار دارند و اثر غیرمستقیم سبک آشفته - اجتنابی بر اضطراب مثبت و معنادار است. هیچ یک از اثرات غیرمستقیم سبک های هویت بر استرس معنادار نبود. به گونه کلی یافته ها واسطه گری تعهد هویت در اثر سبک های هویت بر سلامت روان دانشجویان را تایید می کند. بر اساس یافته ها, تدارک محیط های دانشگاهی به صورتی که امکان کاوشگری بیش تری برای دانشجویان فراهم آورد می تواند منجر به تعهد هویت بیش تر و در پی آن کاهش مشکلات روان شناختی دانشجویان شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی نژاد، عباس، برجعلی لو، سمیه، یزدانی ورزنه، محمدجواد، فراهانی، حجت اله، و امانی، حبیب. (1391). اثر سبک های هویت بر افسردگی, اضطراب, و استرس دانشجویان: نقش واسطه تعهد هویت. روشها و مدلهای روان شناختی، 2(9)، 1-15. SID. https://sid.ir/paper/227535/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی نژاد عباس، برجعلی لو سمیه، یزدانی ورزنه محمدجواد، فراهانی حجت اله، امانی حبیب. اثر سبک های هویت بر افسردگی, اضطراب, و استرس دانشجویان: نقش واسطه تعهد هویت. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1391؛2(9):1-15. Available from: https://sid.ir/paper/227535/fa

    IEEE: کپی

    عباس رحیمی نژاد، سمیه برجعلی لو، محمدجواد یزدانی ورزنه، حجت اله فراهانی، و حبیب امانی، “اثر سبک های هویت بر افسردگی, اضطراب, و استرس دانشجویان: نقش واسطه تعهد هویت،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 2، no. 9، pp. 1–15، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227535/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button