مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,373
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,221
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خوش بینی تحصیلی معلم

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 148

چکیده

 هدف اصلی از اجرای پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خوش بینی تحصیلی معلم 11 سئوالی است. پژوهش حاضر از نوع طرح توصیفی – همبستگی است. گروه نمونه شامل501 نفر معلم شامل 298 نفر معلم مرد و 203 نفر معلم زن از معلمان آموزش و پرورش شهرستان های پارسیان, عسلویه و شیبکوه از توابع استان های هرمزگان و بوشهر به روش تصادفی-طبقه ای انتخاب شده اند. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی انجام شد. با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی سه عامل تأکیدات تحصیلی, اعتماد و حس کارآمدی از پرسشنامه استخراج شد و بار عاملی سئوالات روی عامل ها مطلوب بود. شاخص های برازش به دست آمده از تحلیل عامل تأییدی مطلوب بود. مقدار پایایی کل پرسشنامه, تاکیدات تحصیلی, اعتماد و حس کارآمدی قابل قبول بود. نتایج حاصل از بررسی روایی نشان داد که مدل نظری سه عاملی خوش بینی تحصیلی معلم با داده های پژوهش برازش دارد. هم چنیناینپرسشنامه ابزاری معتبر و با روایی مطلوب بوده و قابلیت کاربرد در پژوهش های آموزشی و روان شناختی در ایران را دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی، علی، کدیور، پروین، کرامتی، هادی، و عرب زاده، مهدی. (1397). بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خوش بینی تحصیلی معلم. روشها و مدلهای روان شناختی، 9(32 )، 131-148. SID. https://sid.ir/paper/227574/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی علی، کدیور پروین، کرامتی هادی، عرب زاده مهدی. بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خوش بینی تحصیلی معلم. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1397؛9(32 ):131-148. Available from: https://sid.ir/paper/227574/fa

    IEEE: کپی

    علی قاسمی، پروین کدیور، هادی کرامتی، و مهدی عرب زاده، “بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خوش بینی تحصیلی معلم،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 9، no. 32 ، pp. 131–148، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227574/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button