مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,174
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه راهبردهای فراشناختی با پرخاشگری و شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهر شیراز

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 43

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با پرخاشگری و شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهر شیراز انجام شده است. در این پژوهش، 360 نفر از دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهر شیراز در رده سنی 17 تا 19 سال (240 دختر و 120 پسر)، در سال تحصیلی 89-88 که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به کمک پرسشنامه فراشناخت ولز و کارت رایت هاتون (2004)، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و پرسشنامه راهبردهای مقابله ای راجر، جارویس و نجاریان (1993)، ارزیابی شدند. داده ها به کمک آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t برای گروههای مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی و پرخاشگری و هم چنین، بین راهبردهای فراشناختی و شیوه های مقابله با استرس در سطح p<0.01 رابطه معنادار وجود دارد. در میان دختران و پسران، پرخاشگری در سطح p<0.001 و بکارگیری شیوه های مقابله با استرس در سطح p<0.05 دارای تفاوت معناداری بود. لازم به ذکر است که از میان راهبردهای فراشناختی، اعتمادشناختی پیش بینی کننده قوی و معناداری برای پرخاشگری در سطح p<0.001 بود. راهبرد خودآگاهی شناختی پیش بینی کننده قوی و معناداری برای شیوه های مقابله ای عقلانی و نفصالی و راهبرد افکار خطرناک و کنترل ناپذیر پیش بینی کننده قوی و معناداری برای شیوه های مقابله ای هیجانی و اجتنابی در سطح p<0.001 بودند.نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای فراشناختی در بروز اختلالات رفتاری از جمله پرخاشگری و هم چنین عدم بکارگیری شیوه های مقابله ای متناسب با موقعیت از جانب نوجوانان نقشی موثری ایفا می کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سروقد، سیروس، و دانش پور، آیدا. (1389). رابطه راهبردهای فراشناختی با پرخاشگری و شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهر شیراز. روشها و مدلهای روان شناختی، 1(2)، 25-43. SID. https://sid.ir/paper/227677/fa

Vancouver: کپی

سروقد سیروس، دانش پور آیدا. رابطه راهبردهای فراشناختی با پرخاشگری و شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهر شیراز. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1389؛1(2):25-43. Available from: https://sid.ir/paper/227677/fa

IEEE: کپی

سیروس سروقد، و آیدا دانش پور، “رابطه راهبردهای فراشناختی با پرخاشگری و شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهر شیراز،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 1، no. 2، pp. 25–43، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227677/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button