Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,082
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

595
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی توصیفی موارد شکایت از جراحان عمومی تهران در سال 91-92، یک گزارش کوتاه

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 5

چکیده

 مقدمه: از مهم ترین مشکلات پزشکان مساله نارضایتی و شکایت بیماران به مراجع قضایی است که در سال های اخیر افزایش قابل توجهی یافته و در این میان در رشته جراحی عمومی به دلیل وجود روش های عملی فراوان و اقدامات درمانی پرخطر احتمال وقوع قصور بیشتر گردیده است. همچنین از مهم ترین عوامل موثر در محکومیت جراحان عمومی, وابستگی انجام صحیح اقدامات جراحی به میزان تجربه و مهارت جراح, افزایش جمعیت بیماران, افزایش تعداد پزشکان و جراحی ها, دخالت جراحان عمومی در جراحی های زیبایی ازجمله جراحی های مرتبط با جراحی پلاستیک و همچنین افزایش نرخ دیه و آگاهی جامعه می باشد. این تحقیق با هدف شناسایی دلایل شکایت از جراحان و مشخص نمودن نوع قصور مربوطه انجام گردید.مواد و روش ها: 205 پرونده شکایت از جراحان عمومی که در سال های 91 و 8 ماهه اول 92 (20 ماه) در اداره کمیسیون های پزشکی قانونی استان تهران مطرح شده بررسی گردیده و اطلاعات مربوط به آن دریک چک لیست وارد و سپس ازنظر آماری نرم افزار SPSS بر اساس اهداف پژوهش خلاصه بندی و گزارش شدند.یافته ها: در طی سال 91 و 8 ماهه اول 92 تعداد 1902 مورد پرونده شکایت از پزشکان مطرح شده که در 205 مورد (77.1 درصد) جراحان عمومی درگیر بوده اند. از این 205 مورد پرونده شکایت از قصور جراحان عمومی, در 137 مورد (66.8 درصد) قصور پزشکی تایید شد, که بیشترین میزان قصور پزشکی به ترتیب نوع عبارت بودند از عدم مهارت, بی مبالاتی و بی احتیاطی. از 205 مورد 91 نفر (44.4 درصد) عضو هیات علمی و 114 نفر (55.6 درصد) غیرهیات علمی بوده اند. 119 مورد (58 درصد) از شکایات مربوط به مراکز خصوصی, 75 مورد (36.6 درصد) از شکایات مربوط به مراکز دولتی غیردانشگاهی و 11 مورد (5.4 درصد) از شکایات مربوط به مراکز دانشگاهی بوده است.نتیجه گیری: به نظر می آید عدم دخالت جراحان عمومی در سایر رشته های تخصصی و فوق تخصصی ازجمله گوش و حلق و بینی و جراحی پلاستیک, افزایش دانش و مهارت های علمی و فنی جراحان, توجیه مناسب بیماران نسبت به عوارض احتمالی در کاهش شکایت و عدم محکومیت جراحان عمومی نقش چشمگیری داراست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خارا، افشین. (1395). بررسی توصیفی موارد شکایت از جراحان عمومی تهران در سال 91-92, یک گزارش کوتاه. طب انتظامی، 5(1)، 1-5. SID. https://sid.ir/paper/227969/fa

    Vancouver: کپی

    خارا افشین. بررسی توصیفی موارد شکایت از جراحان عمومی تهران در سال 91-92, یک گزارش کوتاه. طب انتظامی[Internet]. 1395؛5(1):1-5. Available from: https://sid.ir/paper/227969/fa

    IEEE: کپی

    افشین خارا، “بررسی توصیفی موارد شکایت از جراحان عمومی تهران در سال 91-92, یک گزارش کوتاه،” طب انتظامی، vol. 5، no. 1، pp. 1–5، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227969/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا