مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,600
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,039
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال کاری دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 108

چکیده

اهمال کاری تحصیلی مشکل رفتاری شایع در محیط های آموزشی است که دارای پیامد های منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل موثر بر آن حائز اهمیت است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال کاری دانش آموزان است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه ی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه دبیرستان شهید صادقی تهران در سال تحصیلی 98-97 است. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز(15 نفرگروه آزمایش, 15 نفر گروه کنترل) از کسانی که دارای یک انحراف بالاتر از میانگین از پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی کسب کرده بودند و به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای اندازه گیری متغیرها, پرسشنامه اهمال کاری سولومون و راثبلوم(1984) برای هر دو گروه اجرا شد و داده های به دست آمده از از اجرای پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری نشان داد که آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش اهمال کاری دانش آموزان در مقایسه با گروه کنترل در پس آزمون بوده است. بنابراین؛ مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند جزء برنامه های مداخلاتی مراکز مشاوره مدارس به منظور کاهش اهمال کاری گروه های هدف قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    طهماسبی پور، نجف، نصری، صادق، و دروگر، سعیده. (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال کاری دانش آموزان. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 9(ویژه نامه )، 99-108. SID. https://sid.ir/paper/228697/fa

    Vancouver: کپی

    طهماسبی پور نجف، نصری صادق، دروگر سعیده. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال کاری دانش آموزان. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1397؛9(ویژه نامه ):99-108. Available from: https://sid.ir/paper/228697/fa

    IEEE: کپی

    نجف طهماسبی پور، صادق نصری، و سعیده دروگر، “اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال کاری دانش آموزان،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 9، no. ویژه نامه ، pp. 99–108، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228697/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button