مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

719
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روایی، پایایی و سطح سوالات چندگزینه ای آزﻣ ﻮ ن های پایان ترم دروس تخصصی کارشناسی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 136

چکیده

 در هر برنامه آموزشی ارزشیابی رکنی اساسی بوده که میتواند آموزش را به مسیر صحیح هدایت نماید. استفاده از آزمون خوب پیشرفت تحصیلی, مستلزم در نظرگرفتن تمامی هدفهای آموزشی و همه محتوای برنامه درسی است. دراین تحقیق, با توجه به اهمیت دروس تخصصی نظری پرستاری, محققین به ارزشیابی امتحانات پایان ترم دروس تخصصی نظری پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته اند. متغیرهای مورد بررسی درسوالات امتحانی شامل نوع سوالات, سطح سوالات براساس طبقه بندی بلوم, ضریب دشواری و شاخص تمیزسوالات, روایی, پایایی آزمونها و تعداد سوالات برای محتوای هر درس بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که 209 سوال چند گزینه ای(56 درصد) در سطح یک حیطه شناختی طبقه بندی بلوم قرار داشتند. 197سوال آسان (6/58 درصد) بود و 121سوال (36 درصد)دارای ضریب تمیز مناسب بودند. بر اساس آزمون پیرسون بین تعداد سوالات به ازای هر محتوای آموزشی در امتحانات با برآورد تعداد سوالات مناسب برای هر محتوای آموزشی, همبستگی معنی دار بود(p<0. 001). در بررسی سوالات آزمون های دروس تخصصی نظری پرستاری از نظر تعداد سوالات و ضریب تمیز نامناسب بود که میتواند منجر به تمایز نادرست و نتیجه گیری اشتباه از یادگیری دانشجویان شود. این در حالی است که ارزشیابی باید چنان باشد که بتواند سنجش درستی ازمیزان یادگیری دانشجویان در تمام سطوح آموزشی باشد اما متاسفانه به دلایل مختلف به این مهم توجه نشده بود و بیشتر سوالات آسان و در سطح شناختی طراحی شده بودند. شناخت این نواقص ارزشیابی ازسوی مسئولین آموزشی وکمیته ارزشیابی دانشکده ها و اقدام جهت رفع آن ضروری به نظرمی رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، حبیب اله، شکور، مهسا، و رضایی دهاقانی، عبداله. (1397). بررسی روایی, پایایی و سطح سوالات چندگزینه ای آزﻣ ﻮ ن های پایان ترم دروس تخصصی کارشناسی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 9(2 )، 129-136. SID. https://sid.ir/paper/228739/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی حبیب اله، شکور مهسا، رضایی دهاقانی عبداله. بررسی روایی, پایایی و سطح سوالات چندگزینه ای آزﻣ ﻮ ن های پایان ترم دروس تخصصی کارشناسی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1397؛9(2 ):129-136. Available from: https://sid.ir/paper/228739/fa

    IEEE: کپی

    حبیب اله حسینی، مهسا شکور، و عبداله رضایی دهاقانی، “بررسی روایی, پایایی و سطح سوالات چندگزینه ای آزﻣ ﻮ ن های پایان ترم دروس تخصصی کارشناسی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 9، no. 2 ، pp. 129–136، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228739/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button