مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,446
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

971
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین خلاقیت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم

صفحات

 صفحه شروع 229 | صفحه پایان 242

چکیده

 عالی ترین هدف آموزش در تمام سطوح تحصیلی, ایجاد توانایی خلاقیت در دانشجویان است و سلامت روانی دانشجویان, شرط اصلی بهره وری از نیروی کارآمد و تحصیل کرده است. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی رابطه ی خلاقیت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 1394, نمونه ای شامل 303 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه خلاقیت عابدی و سلامت روان GHQ-28 جمع آوری شد. اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون, آزمون t مستقل ورگرسیون چندگانه به شیوه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خلاقیت با سلامت روان (283/0-=r؛ 000/0 =p) رابطه ی منفی و معناداری وجود داشت, یعنی با افزایش سطح سلامت روان (کاهش نمره در پرسشنامه سلامت روان), خلاقیت نیز افزایش می یابد. بین خلاقیت با پیشرفت تحصیلی (025/0=r؛ 741/0 =p) و سلامت روان با پیشرفت تحصیلی (150/0-=r؛ 141/0 =p) رابطه معناداری وجود نداشت. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین میانگین نمره ی خلاقیت و سلامت روان دانشجویان دختر با دانشجویان پسر تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر با دانشجویان پسر تفاوت معناداری وجود داشت (001/0=p). در نهایت, نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها سلامت روان پیش بینی کننده مناسبی برای خلاقیت است. ارتقای سطح سلامت روان به بهبود فرایند خلاقیت دانشجویان منجر می گردد. در نتیجه, جهت حفظ و ارتقای سطح سلامت دانشجویان, تدارک برنامه های آموزشی و مشاوره ای, ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مسلمی، زهرا، قمی، مهین، و محمدی، سیدداوود. (1397). رابطه بین خلاقیت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 9(4 )، 229-242. SID. https://sid.ir/paper/228745/fa

    Vancouver: کپی

    مسلمی زهرا، قمی مهین، محمدی سیدداوود. رابطه بین خلاقیت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1397؛9(4 ):229-242. Available from: https://sid.ir/paper/228745/fa

    IEEE: کپی

    زهرا مسلمی، مهین قمی، و سیدداوود محمدی، “رابطه بین خلاقیت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 9، no. 4 ، pp. 229–242، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228745/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button