مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

904
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه ی میزان استرس، افسردگی و هوش هیجانی در دانشجویان رشته های علوم پزشکی و دانشجویان رشته های فنی-مهندسی

صفحات

 صفحه شروع 220 | صفحه پایان 228

چکیده

 این مطالعه به منظور بررسی و مقایسه ی میزان استرس, افسردگی و هوش هیجانی در دانشجویان رشته های علوم پزشکی و دانشجویان رشته های فنی-مهندسی انجام شد. این مطالعه ی مقطعی بر روی 383 نفر از دانشجویان سال های اول تا سوم رشته های پزشکی, دندان پزشکی, پرستاری, مهندسی کامپیوتر, الکترونیک و مواد که به صورت تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده بودند (از هر رشته 60 نفر), انجام شد. جهت سنجش از پرسش نامه های هوش هیجانی شوته (33SSEIT-), استرس کسب شده (10PSS-) و افسردگی بک (21BDI-) استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون های معنادار بودن ضریب همبستگی پیرسون, مجذور کای و t گروه های مستقل, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میانگین نمره ی هوش هیجانی در کل جمعیت مورد مطالعه 4/ 13± 4/ 121, میانگین نمره ی استرس تجربه شده 8/ 6± 5/ 17, و میانگین نمره ی افسردگی آزمون بک 7/ 8± 28/ 10 به دست آمد. همبستگی منفی و معنادار بین هوش هیجانی و استرس (r =-0. 417, p = 0. 01) و هوش هیجانی و افسردگی (r =-0. 372, p = 0. 01) مشاهده شد. بین دانشجویان رشته های مختلف از لحاظ هوش هیجانی, استرس و افسردگی اختلاف معناداری مشاهده نشد (p> 0. 05). همچنین رابطه ی بین سن, جنس, وضعیت تاهل و سطح تحصیلات با هوش هیجانی, استرس و افسردگی نیز معنادار نبود (p> 0. 05). می توان نتیجه گرفت که هوش هیجانی در کاهش استرس و افسردگی دانشجویان موثر است و تفاوتی در این مولفه ها بین دانشجویان علوم پزشکی و فنی-مهندسی وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سام، شیما، ناظری، مسعود، سام، عباس، رفیعی، فروزان، و شهروان، آرش. (1394). بررسی و مقایسه ی میزان استرس, افسردگی و هوش هیجانی در دانشجویان رشته های علوم پزشکی و دانشجویان رشته های فنی-مهندسی. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 6(3 )، 220-228. SID. https://sid.ir/paper/228760/fa

    Vancouver: کپی

    سام شیما، ناظری مسعود، سام عباس، رفیعی فروزان، شهروان آرش. بررسی و مقایسه ی میزان استرس, افسردگی و هوش هیجانی در دانشجویان رشته های علوم پزشکی و دانشجویان رشته های فنی-مهندسی. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1394؛6(3 ):220-228. Available from: https://sid.ir/paper/228760/fa

    IEEE: کپی

    شیما سام، مسعود ناظری، عباس سام، فروزان رفیعی، و آرش شهروان، “بررسی و مقایسه ی میزان استرس, افسردگی و هوش هیجانی در دانشجویان رشته های علوم پزشکی و دانشجویان رشته های فنی-مهندسی،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 6، no. 3 ، pp. 220–228، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228760/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button