مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,060
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

609
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر کاهش میزان تکرار تصاویر رادیوگرافی توسط دانشجویان در بیمارستان های آموزشی اهواز

صفحات

 صفحه شروع 92 | صفحه پایان 98

چکیده

 رد و تکرار رادیوگرافی ها, مشکلات متعددی را در بخش های تصویربرداری به وجود می آورد. ارتباط بین سطح آموزش و بهبود عملکرد کاملا شناخته شده است. تکرار تصاویر رادیوگرافیک سبب افزایش پرتوگیری بیمار و پرسنل می شود. هم چنین هزینه های بخش را نیز افزایش خواهد داد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش بر میزان تکرار تصاویر رادیوگرافیک توسط دانشجویان پرتونگاری در بیمارستان های آموزشی شهر اهواز است. جامعه مورد بررسی تعداد 70 نفر دانشجویان رشته پرتونگاری بود. حجم نمونه انتخاب شده از این جامعه 59 نفر بود. عملکرد دانشجویان به وسیله چک لیست محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفته است. چک لیست, حاوی اطلاعات مربوط به تعداد رادیوگرافی های انجام شده, تعداد رادیوگرافی های رد و تکرار شده و اطلاعات شخصی افراد بود. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از کل تعداد 2496 رادیوگرافی انجام شده, تعداد 284 (11.3 درصد) رادیوگرافی تکرار شده بود. از این تعداد 1026 رادیوگرافی توسط دانشجویان قبل مداخله گرفته شده بود. از این تعداد 199 (19.3 درصد) تکرار شده بود. پس از مداخله, تعداد 1470 کلیشه توسط دانشجویان گرفته شد. از این تعداد 85 آزمون (5.7 درصد) تکرار شدند. حالت گماری نادرست (9 درصد), عدم انتخاب فاکتورهای صحیح تابش (7.3 درصد) مهمترین علل رد و تکرار رادیوگرافی ها بودند. آموزش و تغییر در نحوه ارائه آن, عامل موثری در کاهش تعداد رادیوگرافی هاست. تمرکز بیشتر بر روی آموزش مستمر عملی دانشجویان, تهیه و تنظیم جداول فاکتور های تابش, استفاده از فانتوم های آموزشی در کاهش تعداد رادیوگرافی های تکرار شده موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بهروزی، عبدالحمید، پیرکی، مسلم، آیتی، پوران، و فلاحی، مریم. (1394). بررسی تاثیر آموزش بر کاهش میزان تکرار تصاویر رادیوگرافی توسط دانشجویان در بیمارستان های آموزشی اهواز. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 6(2)، 92-98. SID. https://sid.ir/paper/228807/fa

    Vancouver: کپی

    بهروزی عبدالحمید، پیرکی مسلم، آیتی پوران، فلاحی مریم. بررسی تاثیر آموزش بر کاهش میزان تکرار تصاویر رادیوگرافی توسط دانشجویان در بیمارستان های آموزشی اهواز. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1394؛6(2):92-98. Available from: https://sid.ir/paper/228807/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحمید بهروزی، مسلم پیرکی، پوران آیتی، و مریم فلاحی، “بررسی تاثیر آموزش بر کاهش میزان تکرار تصاویر رادیوگرافی توسط دانشجویان در بیمارستان های آموزشی اهواز،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 6، no. 2، pp. 92–98، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228807/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button