Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,882
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

800
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 146

چکیده

هوش هیجانی به عنوان موضوع جدید, نقش مهمی در ابعاد زندگی افراد دارد. مطالعات, مبین نقش آن در جنبه های مختلف زندگی, همچون: پیشرفت تحصیلی, سلامت روان, ازدواج و غیره می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی هوش هیجانی و رابطه آن با سلامت عمومی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت انجام گردید. این مطالعه توصیفی تحلیلی, به روش سرشماری بر روی همه دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در سال 1391-92 انجام شد. جهت تعیین میزان هوش هیجانی از آزمون سیبریا شرینگ و سلامت عمومی از آزمون گلدبرگ استفاده شد. پیشرفت تحصیلی بر اساس نمره معدل ترم قبل دانشجویان, تعیین گردید. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آمار توصیفی (میانگین, انحراف معیار و کای اسکوئر) و استنباطی (آزمون تی استیودنت و ضریب همبستگی پیرسون) صورت گرفت. نتایج نشان داد, میانگین هوش هیجانی 52.60±13.97 و میانگین سلامت عمومی 20.48±10.07 بود. ارتباط معنادار آماری بین هوش هیجانی و سلامت عمومی وجود داشت (P=0.005). سایر یافته ها نشان داد که به جز متغیر علائم بدنی و اضطراب, سایر متغیرهای سلامت عمومی با خرده مقیاس های هوش هیجانی همبستگی معناداری دارند. هر چند اکثر دانشجویان فاقد اختلال روانی هستند, ولی در عین حال استرسورهای متعددی سلامت آن ها را تهدید می کند. لذا پیشنهاد می شود, ضمن فراهم کردن امکان مشاوره, شرایط حاکم بر محیط های آموزش به نحوی اصلاح گردد که باعث محافظت از دانشجویان در برابر اختلالات روانی گردد, نیز در برنامه درسی دانشگاه ها به هوش هیجانی و لزوم ارتقای آن در این قشر از جامعه توجه لازم به عمل آید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کوچک زاده طالمی، سبحانه، علیزاده، شیوا، و نمازی، آسیه. (1394). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در دانشجویان پرستاری. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 6(2)، 139-146. SID. https://sid.ir/paper/228813/fa

    Vancouver: کپی

    کوچک زاده طالمی سبحانه، علیزاده شیوا، نمازی آسیه. بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در دانشجویان پرستاری. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1394؛6(2):139-146. Available from: https://sid.ir/paper/228813/fa

    IEEE: کپی

    سبحانه کوچک زاده طالمی، شیوا علیزاده، و آسیه نمازی، “بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در دانشجویان پرستاری،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 6، no. 2، pp. 139–146، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228813/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا