Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,793
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

741
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی موثر از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1389

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 17

چکیده

 از محیط بالینی به عنوان اثرگذارترین محیط آموزشی برای کسب مهارت های بالینی و دانش یاد می شود. شناسایی مسایل موجود در آموزش بالینی و اقدام در جهت اصلاح آن ها نقش به سزایی در دستیابی به اهداف آموزشی دارد. هدف از این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان بالینی در زمینه شناسایی موانع و عوامل تسهیل کننده در آموزش بالینی بوده است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی_تحلیلی است که در سال 1389 انجام شد. جامعه پژوهش را 147 نفر از دانشجویان رشته های پزشکی, پرستاری و مامایی دوره کارآموزی و کارورزی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تشکیل دادند. نمونه گیری به صورت سرشماری از کلیه دانشجویان انجام گردید. داده ها از طریق پرسش نامه روا و پایا جمع آوری گردید. نتایج نشان داد که 42.4% از دانشجویان, کارآموز و 56.5% کارورز بودند و 84.8% از آن ها به رشته خود علاقه داشتند. 97.9% از دانشجویان خوش رویی استاد در پاسخ به دانشجو را مهمترین عامل تسهیل گر در آموزش بالینی خود می دانستند, در حالی که 91.36% مهمترین عامل بازدارنده را عدم وجود بخش های استاندارد و امکانات مناسب می دانستند. نگرش دانشجویان نسبت به عوامل تسهیل کننده (P<0.001) و بازدارنده (P<0.001) بین رشته های تحصیلی مختلف تفاوت معناداری داشت. نگرش نسبت به عوامل تسهیل گر و بازدارنده در آموزش بالینی بین دو جنس, مقطع تحصیلی کارآموزی و کارورزی و افراد مجرد و متاهل تفاوت معناداری نداشت. (P>0.05) نتایج نشان داد که اقدام جهت بهبود و استانداردسازی بخش ها و همچنین تمرکز بر بهبود مهارت های ارتباطی اساتید و دانشجویان موجب تقویت عوامل تسهیل کننده یادگیری در محیط بالینی می گردد و زمینه ساز تربیت افراد ماهر و ارائه خدمات مراقبتی با کیفیت بالا می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عازمیان، آزاده، معتمد، نیلوفر، و یوسفی، محمدرضا. (1394). بررسی عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی موثر از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1389. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 6(1)، 8-17. SID. https://sid.ir/paper/228936/fa

Vancouver: کپی

عازمیان آزاده، معتمد نیلوفر، یوسفی محمدرضا. بررسی عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی موثر از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1389. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1394؛6(1):8-17. Available from: https://sid.ir/paper/228936/fa

IEEE: کپی

آزاده عازمیان، نیلوفر معتمد، و محمدرضا یوسفی، “بررسی عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی موثر از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1389،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 6، no. 1، pp. 8–17، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228936/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا