Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

762
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری» (عنوان عربی: نقد و تحلیل لأدلة إنکار العلوم الإنسانیة الدستوریة)

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 124

چکیده

 چکیده فارسی:در یک تقسیم بندی می توان علوم انسانی را به دو بخش توصیفی و دستوری تقسیم کرد. علوم انسانی توصیفی به علومی گفته می شود که به تبیین و توصیف پدیده های انسانی می پردازند. در مقابل, علوم انسانی دستوری به آن بخش از علوم انسانی گفته می شود که مجموعه ای از گزاره های دستوری (باید و نبایدهای) متناسب با مبانی از پیش پذیرفته شده را برای تحقق اهداف مورد نظر ارائه می دهند.اثبات یا انکار علوم انسانی دستوری همواره یکی از موارد اختلاف میان دانشمندان علوم انسانی بوده است, به گونه ای که گروهی آن را جزء علم می شمارند, اما گروهی دیگر, منکر علم بودن آن هستند. اتخاذ برخی روش ها در علوم انسانی و نیز اعتقاد به عدم ارتباط منطقی میان واقعیت و ارزش, زمینه انکار علوم انسانی دستوری را فراهم می کند. بر همین اساس, نقد دو عامل یاد شده می تواند زمینه را برای اعتقاد به علوم انسانی دستوری هموار کند. در این پژوهش, پس از تبیین چیستی و ویژگی های علوم انسانی دستوری, دلایل منکران علوم انسانی دستوری, نقد و بررسی است.   چکیده عربی:هناک تقسیم للعلوم الإنسانیة یصنفها فی قسمین, وصفی وأمری. أما العلوم الإنسانیة الوصفیة فهی العلوم التی تتکفل ببیان ووصف الظواهر الإنسانیة. وأما العلوم الإنسانیة الأمریة (الآمرة) فهی مجموعة الأصول الآمرة (الأمر والردع) التی تتناسب مع مبادئ متبناة مسبقا وتطرح بغیة تحقیق الأهداف المرجوة.ومن الجدیر بالذکر أن إثبات أو إنکار العلوم الإنسانیة الآمرة کان دائما من موارد الاختلاف بین علماء العلوم الإنسانیة, لدرجة أنهم قالوا إن بعضها قسما من العلم, ولکن هناک من أنکر کونها علما.اتباع بعض الطرق فی العلوم الإنسانیة وکذلک الاعتقاد بعدم وجود ارتباط منطقی بین الحقیقة والمبدأ, قد أدی إلی تمهید الأرضیة لإنکار العلوم الإنسانیة الآمرة. ومن هذا المنطلق فإن نقد العاملین المذکورین من شأنه أن یفسح المجال للاعتقاد بالعلوم الإسلامیة الآمرة.یقوم الباحثان فی هذه المقالة بنقد وتحلیل الأدلة التی طرحها منکروا العلوم الإنسانیة الآمرة, وذلک بعد بیان طبیعتها وخصائصها.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصباح، علی، و محیطی اردکان، حسن. (1391). عنوان فارسی: نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری» (عنوان عربی: نقد و تحلیل لأدلة إنکار العلوم الإنسانیة الدستوریة). معرفت اخلاقی، 3(3 (پیاپی 11))، 107-124. SID. https://sid.ir/paper/229524/fa

    Vancouver: کپی

    مصباح علی، محیطی اردکان حسن. عنوان فارسی: نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری» (عنوان عربی: نقد و تحلیل لأدلة إنکار العلوم الإنسانیة الدستوریة). معرفت اخلاقی[Internet]. 1391؛3(3 (پیاپی 11)):107-124. Available from: https://sid.ir/paper/229524/fa

    IEEE: کپی

    علی مصباح، و حسن محیطی اردکان، “عنوان فارسی: نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری» (عنوان عربی: نقد و تحلیل لأدلة إنکار العلوم الإنسانیة الدستوریة)،” معرفت اخلاقی، vol. 3، no. 3 (پیاپی 11)، pp. 107–124، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/229524/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا