Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

946
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

690
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی مقایسه ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی (عنوان عربی: دراسة مقارنة لأصول التربیة الأخلاقیة والتربیة العرفانیة)

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 54

کلیدواژه

اصول تربیتی (کلیدواژه عربی: الأخلاقQ2
الأصول التربویة)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:این مقاله با هدف بررسی تحلیلی اصول تربیت اخلاقی و اصول تربیت عرفانی به معنای قواعد تجویزی, عام و کلی ای که در فرایند تحول اخلاقی و عرفانی به کار گرفته می شود, و تعیین میزان انطباق و عدم انطباق آنها با یکدیگر سامان یافته است. پرسش اصلی این است که اصول و قواعد کلی حاکم بر دو فرایند تربیت عرفانی و اخلاقی به چه میزان انطباق دارند. روش پژوهش, روش کتابخانه ای و تحلیل محتوای کتب اخلاقی, و عمدتا عرفان عملی و استنطاق این متون برای به دست آوردن اصول تربیتی و مقایسه آن دو دسته اصول بود. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که علی رغم اینکه ماهیت تربیتی دو فرایند تربیت عرفانی و اخلاقی, اقتضای اصول مشترکی مانند تدریج, شریعت محوری و ترابط تاثیری ظاهر و باطن را دارند, اما در بخشی از اصول ناهمپوشان هستند. دو اصل توده محوری و پرورش تعقل اخلاقی از اصول مختص تربیت اخلاقی و اصول فردمحوری, ترتب اندراجی, انحلال فردیت و لزوم مرشد محوری از اصول مختص تربیت عرفانی شناخته شد.   چکیده عربی:الهدف من تدوین هذه المقالة هو دراسة و تحلیل أصول التربیة الأخلاقیة وأصول التربیة العرفانیة التی تعنی القواعد التجویزیة والعامة والکلیة التی یعتمد علیها فی عملیة التحول الأخلاقی والعرفانی. کما یقوم الباحث بتحدید مستوی انطباقها أو عدم انطباقها علی بعضها. والسؤال الأساسی المطروح فیها هو: ما مدی انطباق الأصول والقواعد الکلیة الحاکمة علی عملیتی التربیة العرفانیة والأخلاقیة؟ أما منهج البحث المعتمد فهو مکتبی تم الاعتماد فیه علی تحلیل مضامین الکتب الأخلاقیة, ولا سیما کتب العرفان العملی, حیث اعتمد علیها لأجل استنتاج الأصول التربویة والمقارنة بین الأصول العرفانیة والأخلاقیة. و قد أثبتت نتائج البحث أنه بالرغم من کون طبیعة التربیة فی عملیتی التربیة العرفانیة والأخلاقیة تتضمن أصولا مشترکة کالتدریج والتمرکز علی الشریعة والارتباط التأثیری ظاهریا وباطنیا, لکن هذین الأصلین غیر متناغمین فی بعض الأصول. یذکر أن أصلی التکتل المحوری وتربیة التعقل الأخلاقی هما من الأصول المختصة بالتربیة الأخلاقیة, أما الأصول فردیة المحور والتربیة المتدرجة و انحلال الفردیة و لزوم محوریة المرشد فهی من الأصول المختصة بالتربیة العرفانیة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فصیحی رامندی، مهدی. (1391). عنوان فارسی: بررسی مقایسه ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی (عنوان عربی: دراسة مقارنة لأصول التربیة الأخلاقیة والتربیة العرفانیة). معرفت اخلاقی، 3(4 (پیاپی 12))، 39-54. SID. https://sid.ir/paper/229534/fa

    Vancouver: کپی

    فصیحی رامندی مهدی. عنوان فارسی: بررسی مقایسه ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی (عنوان عربی: دراسة مقارنة لأصول التربیة الأخلاقیة والتربیة العرفانیة). معرفت اخلاقی[Internet]. 1391؛3(4 (پیاپی 12)):39-54. Available from: https://sid.ir/paper/229534/fa

    IEEE: کپی

    مهدی فصیحی رامندی، “عنوان فارسی: بررسی مقایسه ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی (عنوان عربی: دراسة مقارنة لأصول التربیة الأخلاقیة والتربیة العرفانیة)،” معرفت اخلاقی، vol. 3، no. 4 (پیاپی 12)، pp. 39–54، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/229534/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا