مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی هیپنوتراپی شناختی رفتاری گروهی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 24

چکیده

 زمینه و هدف: دوره نوجوانی, مرحله مهم و برجسته رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار می رود. این دوره به علت بحران های خاص سبب بروز مشکلاتی می شود. یکی از مهمترین مسائل در این دوره, کاهش عزت نفس در نوجوانان است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هیپنوتراپی شناختی - رفتاری - گروهی بر افزایش عزت نفس نوجوانان انجام پذیرفت.روش بررسی: جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان ساکن در مدارس شبانه روزی شهرستان تایباد در سال تحصیلی 91-90 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از 250 نفر از نوجوانان ساکن در یک مرکز شبانه روزی, پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت به عمل آمد و با توجه به نمره عزت نفس پایین (کمتر از نقطه برش 23) 20 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 2 ماه در 8 جلسه 2 ساعتی تحت مداخله هیپنوتراپی شناختی - رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. بعد از اتمام دوره به منظور بررسی میزان تغییر متغیر وابسته (میزان عزت نفس), دوباره آزمون مذکور به عنوان پس آزمون در هر دو گروه اجرا گردید. داده های حاصل با استفاده از آزمون آماری کواریانس و با نرم افزار آماریSpss-19  تحلیل گردید.یافته ها: تحلیل آزمون کواریانس نشان داد که نمرات عزت نفس در گروه هیپنوتراپی شناختی - رفتاری در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافته است (p<0.01).نتیجه گیری: هیپنوتراپی شناختی - رفتاری - گروهی می تواند منجر به افزایش عزت نفس نوجوانان شود. تحقیقات بعدی با دوره های پیگیری به منظور حصول اطمینان از تداوم اثربخشی پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بادله، مرتضی، فتحی، مهدی، آقامحمدیان، حمیدرضا، و بادله شموشکی، محمدتقی. (1392). اثربخشی هیپنوتراپی شناختی رفتاری گروهی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان نوجوان. توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی (JOURNAL OF RESEARCH DEVELOPMENT IN NURSING & MIDWIFERY)، 10(1)، 17-24. SID. https://sid.ir/paper/231503/fa

    Vancouver: کپی

    بادله مرتضی، فتحی مهدی، آقامحمدیان حمیدرضا، بادله شموشکی محمدتقی. اثربخشی هیپنوتراپی شناختی رفتاری گروهی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان نوجوان. توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی (JOURNAL OF RESEARCH DEVELOPMENT IN NURSING & MIDWIFERY)[Internet]. 1392؛10(1):17-24. Available from: https://sid.ir/paper/231503/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی بادله، مهدی فتحی، حمیدرضا آقامحمدیان، و محمدتقی بادله شموشکی، “اثربخشی هیپنوتراپی شناختی رفتاری گروهی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان نوجوان،” توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی (JOURNAL OF RESEARCH DEVELOPMENT IN NURSING & MIDWIFERY)، vol. 10، no. 1، pp. 17–24، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231503/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button