مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,375
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

914
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

یادگیری کنترل حرکتی پیش بینانه در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 108

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی یادگیری کنترل حرکتی پیش بینانه در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی درمقایسه با کودکان عادی بود. بدین منظور, از بین دانش آموزان پسر 127 ساله شهر تبریز, 12 کودک با اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از آزمون های "پرسش نامه اختلال هماهنگی رشدی والدین", "سیاهه مشاهده حرکتی معلمان" و "آزمون برونیکز اوزرتسکی" و نیز 12 کودک عادی همتا از نظر هوشی و سن تقویمی به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد هدف متحرکی را در مسیر دایره ای بر روی مانیتور با استفاده از دسته های کنترلی بازی با استفاده از تکلیف پیگردی چرخان ردیابی کنند. کنترل پیش بینانه نیز با استفاده از متغیرهایی که نشان دهنده رفتار و موفقیت ردیابی دستی بود, اندازه گیری گشت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان می دهد که بین کودکان با اختلال هماهنگی رشدی و عادی در شاخص های کنترل پیش بینانه شامل: زمان کلی باقی ماندن بر هدف (P=0.049), زمان متوالی باقی ماندن بر هدف (P=0.016), فاصله از هدف (P=0.002) و سرعت حرکت (P=0.001) تفاوت معناداری وجود دارد. به طورکلی, به نظر می رسد کودکان با اختلال هماهنگی رشدی احتمالا نسبت به گروه کنترل در تحکیم و یادگیری کنترل حرکتی پیش بینانه و ایجاد مدل درونی کنترل حرکات دارای نقص هستند و از راهبرد کنترلی بازخوردی و گام به گام استفاده می کنند. همچنین, ممکن است یک نقص زیربنایی در مدل سازی درونی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی وجود داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سپهری بناب، حسن، حسینی، فاطمه السادات، و احمدی، مالک. (1396). یادگیری کنترل حرکتی پیش بینانه در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 9(29 )، 85-108. SID. https://sid.ir/paper/232884/fa

    Vancouver: کپی

    سپهری بناب حسن، حسینی فاطمه السادات، احمدی مالک. یادگیری کنترل حرکتی پیش بینانه در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1396؛9(29 ):85-108. Available from: https://sid.ir/paper/232884/fa

    IEEE: کپی

    حسن سپهری بناب، فاطمه السادات حسینی، و مالک احمدی، “یادگیری کنترل حرکتی پیش بینانه در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی،” رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 9، no. 29 ، pp. 85–108، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232884/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button