مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

744
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

550
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر الگودهی ماهر و درحال یادگیری بر اکتساب ویژگی های دینامیکی و دقت مهارت پرتاب آزاد بسکتبال

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 70

چکیده

 هدف از این پژوهش مقایسة اثر بخشی دو نوع الگودهی ماهر و در حال یادگیری بر اکتساب ویژگی های دینامیکی الگوی هماهنگی و دقت مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. شرکت کننده ها (n=40)پس از اجرای پیش آزمونبه طور تصادفی در یکی از گروه های کنترل, الگوی ماهر, الگوی در حال یادگیری و تمرین بدنی قرار گرفتند و به مدت چهار هفته و هر هفته سه جلسة 50 کوششی به تمرین پرداختند. 24 ساعت پس از پایان دورة تمرین, آزمون یادداری به عمل آمد. حرکات به وسیلة دوربین های آنالیز حرکتی ثبت و تحلیل شدند. نمرات زاویة آرنج اجرای هر شرکت کننده با الگوی ماهر مقایسه شد. نتایج تحلیل عاملی مرکب 4 (گروه) × 5 (جلسات تمرین) میانگین نمرات Z فیشر حاصل از همبستگی عملکرد زاویة آرنج افراد در هر گروه با مدل نشان داد که همة گروه ها به جز گروه کنترل طی روز های تمرین بهبود معناداری در عملکرد داشته اند. بین گروه های الگوی ماهر و در حال یادگیری در مراحل اکتساب تفاوت معناداری وجود نداشت؛ اما در آزمون یادداری, گروه الگوی در حال یادگیری بهتر عمل کرد. بررسی نمرات دقت نشان داد که بین دو گروه الگودهی در هیچ یک از مراحل اکتساب و آزمون یادداری تفاوت معناداری وجود نداشت (P=0. 07)؛ بنابراین با توجه به یافته های این پژوهش می توان گفت هر دو روش الگودهی برای یادگیری مؤثرند و ویژگی های دینامیکی نسبت به نمرات دقت, معرف بهتری از اثربخشی یادگیری مشاهده ای هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    انتظاری خراسانی، زهرا، فارسی، علیرضا، واعظ موسوی، سیدمحمدکاظم، و عبدلی، بهروز. (1397). اثر الگودهی ماهر و درحال یادگیری بر اکتساب ویژگی های دینامیکی و دقت مهارت پرتاب آزاد بسکتبال. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 10(31 )، 53-70. SID. https://sid.ir/paper/232948/fa

    Vancouver: کپی

    انتظاری خراسانی زهرا، فارسی علیرضا، واعظ موسوی سیدمحمدکاظم، عبدلی بهروز. اثر الگودهی ماهر و درحال یادگیری بر اکتساب ویژگی های دینامیکی و دقت مهارت پرتاب آزاد بسکتبال. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1397؛10(31 ):53-70. Available from: https://sid.ir/paper/232948/fa

    IEEE: کپی

    زهرا انتظاری خراسانی، علیرضا فارسی، سیدمحمدکاظم واعظ موسوی، و بهروز عبدلی، “اثر الگودهی ماهر و درحال یادگیری بر اکتساب ویژگی های دینامیکی و دقت مهارت پرتاب آزاد بسکتبال،” رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 10، no. 31 ، pp. 53–70، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232948/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا