مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

926
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,079
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر برنامه های آموزش فراگیر در مدارس ابتدایی بر رشد حرکتی، اجتماعی و عاطفی دانش آموزان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 124

چکیده

 هدف از اجرای این پژوهش, بررسی محیط آموزش فراگیر بر رشد حرکتی, اجتماعی و عاطفی دانش آموزان ابتدایی مبتلا به کم توانی ذهنی در مدارس عادی و استثنائی بود. در این پژوهش, اعضای گروه نمونه 80 کودک با کم توانی ذهنی با میانگین سنی607/1± 725/10 سال و در دامنة سنی هشت تا 14 سال بودند. این دانش آموزان در دستة کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بودند و در مدارس عادی یا مدارس کودکان استثنائی مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش علی مقایسه ای, برای سنجش رشد مهارت های حرکتی از آزمون تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی, برای اندازه گیری میزان رشد اجتماعی از مقیاس رشد اجتماعی وایلند و برای سنجش بلوغ عاطفی از مقیاس بلوغ عاطفی بهارگاوا (1991) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رشد حرکتی, اجتماعی و عاطفی در دانش آموزان کم توان ذهنی مدارس ابتدایی عادی به صورت معناداری بهتر از همتایان این دانش آموزان در مدارس استثنائی است (P < 0. 05). تحلیل بیشتر نتایج نشان داد که رشد حرکتی درشت خیلی بیشتر از رشد ظریف تحت تأثیر این محیط آموزشی قرار دارد و تأثیر این محیط آموزشی بر خرده مقیاس های رشد حرکتی به ترتیب بر هماهنگی دوسویه, تعادل, هماهنگی اندام فوقانی, قدرت, سرعت دویدن و چابکی و سرعت چالاکی اندام فوقانی است. در رشد اجتماعی, خرده مقیاس های خودیاری عمومی, اجتماعی بودن, خودیاری در خوردن, ارتباط و جابه جایی و حرکت, به ترتیب بیشترین تأثیر را پذیرفته اند و در رشد عاطفی نیز فروپاشی شخصیت, فقدان استقلال, ناسازگاری اجتماعی, بازگشت عاطفی و نبود ثبات عاطفی بیشترین تغییر را دارند. این نتایج به خوبی نشان داد اگر دانش آموزان کم توان ذهنی در مدارس عادی آموزش ببینند, جنبه های مختلف رشد بهتری را تجربه می کنند و از این فواید بهره مند خواهند شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاشی، علی، قربانزاده، بهروز، و شیروانی ها، زهره. (1397). تأثیر برنامه های آموزش فراگیر در مدارس ابتدایی بر رشد حرکتی, اجتماعی و عاطفی دانش آموزان کم توان ذهنی. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 10(33 )، 105-124. SID. https://sid.ir/paper/232981/fa

    Vancouver: کپی

    کاشی علی، قربانزاده بهروز، شیروانی ها زهره. تأثیر برنامه های آموزش فراگیر در مدارس ابتدایی بر رشد حرکتی, اجتماعی و عاطفی دانش آموزان کم توان ذهنی. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1397؛10(33 ):105-124. Available from: https://sid.ir/paper/232981/fa

    IEEE: کپی

    علی کاشی، بهروز قربانزاده، و زهره شیروانی ها، “تأثیر برنامه های آموزش فراگیر در مدارس ابتدایی بر رشد حرکتی, اجتماعی و عاطفی دانش آموزان کم توان ذهنی،” رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 10، no. 33 ، pp. 105–124، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232981/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button