Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,112
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

713
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فاصله میان ادراکات و انتظارات بیماران از کیفیت خدمات مراکز درمانی شهر زاهدان با استفاده از مدل سروکوال

صفحات

 صفحه شروع 449 | صفحه پایان 457

چکیده

 همانند اکثر خدمات, کیفیت خدمات بهداشتی - درمانی نیز زودگذر و زوال پذیر است و روسای بیمارستان ها, پزشکان و مسولان ذی ربط به خوبی از این موضوع آگاهند, در نتیجه ارزیابی های مجدد کیفیت خدمات نه تنها برای درک کیفیت زندگی افراد بلکه برای بهبود ارایه خدمات مجدد نیز ضروری است. هدف این مطالعه بررسی فاصله موجود میان ادراکات و انتظارات بیماران از کیفیت خدمات مراکز درمانی است.این مطالعه ازنوع توصیفی - تحلیلی به صورت مقطعی بوده که در آن تعداد 200 بیمار (حداقل با سه روز بستری در بیمارستان های شهر زاهدان) به صورت نمونه گیری هدفمند از طریق پرسشنامه سروکوال پاراسورامان و همکاران در 2 مرحله قبل از مراقبت و بعد از مراقبت مورد مطالعه قرار گرفتند و یک بار ادراکات و بار دیگر انتظارات خود را در خصوص کیفیت خدمات درمانی بیان کردند.بر اساس یافته های تحقیق, تفاوت هایی بین میانگین نمرات ادراک و انتظار در تمام ابعاد کیفیت وجود داشت. این بدان معناست که مراکز درمانی در مورد هیچ یک از مولفه های پنج گانه کیفیت خدمات نتوانسته اند به سطح انتظارات بیماران پاسخ دهند و همواره کیفیت درک شده از کیفیت مورد انتظار کمتر بوده است. اختلاف بین ادراکات و انتظارات بیماران از کیفیت خدمات درمانی در ابعاد ملموسات (0.69-), اطمینان (0.685-), پاسخگویی (0.795-), تضمین (0.755-), همدلی (0.84-) و کیفیت کلی (0.775-) بود.یافته ها نشان داد بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب کیفیت خدمات درمانی فاصله وجود دارد که با برنامه ریزی, مدیریت و آموزش صحیح می توان این فاصله را کاهش داد. کادر پزشکی همیشه باید این مطلب را مد نظر خویش قرار دهند که انتظار بیماران از آنان علاوه بر دارو درمانی, مهربانی, همدلی و غمخواری, اطمینان دادن, احترام گذاشتن, علاقه و توجه نشان دادن و نیز احساس مسوولیت کردن است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جناآبادی، حسین، ابیلی، خدایار، ناستی زایی، ناصر، و یعقوبی، نورمحمد. (1390). فاصله میان ادراکات و انتظارات بیماران از کیفیت خدمات مراکز درمانی شهر زاهدان با استفاده از مدل سروکوال. پایش، 10(4)، 449-457. SID. https://sid.ir/paper/23320/fa

Vancouver: کپی

جناآبادی حسین، ابیلی خدایار، ناستی زایی ناصر، یعقوبی نورمحمد. فاصله میان ادراکات و انتظارات بیماران از کیفیت خدمات مراکز درمانی شهر زاهدان با استفاده از مدل سروکوال. پایش[Internet]. 1390؛10(4):449-457. Available from: https://sid.ir/paper/23320/fa

IEEE: کپی

حسین جناآبادی، خدایار ابیلی، ناصر ناستی زایی، و نورمحمد یعقوبی، “فاصله میان ادراکات و انتظارات بیماران از کیفیت خدمات مراکز درمانی شهر زاهدان با استفاده از مدل سروکوال،” پایش، vol. 10، no. 4، pp. 449–457، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23320/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا