Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,169
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

829
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

علل شکایات بیماران قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران

صفحات

 صفحه شروع 495 | صفحه پایان 505

چکیده

 مقدمه: پایش علل شکایات بیماران از مراقبت های بیمارستانی موجب ارتقای شاخص های عملکرد بیمارستان ها و افزایش رضایت بیماران می شود.این پژوهش با هدف تعیین و تبیین علل شکایات بیماران از نظر عوامل فردی, سازمانی, موضوعی و فرایندی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در طی سال های 1391 تا 1394 انجام شد. تعداد 1003 مورد از شکایات شفاهی, کتبی و تلفنی ثبت شده از تعداد پنج بیمارستان عمومی و تک تخصصی در قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در فرم جمع آوری داده های محقق ساخته ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss20 و با بهره برداری از آزمون های کای-دو, تی, تحلیل واریانی و پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد بین تعداد شکایات صورت گرفته بیماران و همراهان آن ها بعد از اجرای طرح تحول سلامت نسبت به قبل از آن در بیمارستان های مورد مطالعه ارتباط معنی دار وجود ندارد (P=0.68). هم چنین ارتباط مثبت و معنی دار بین تعداد شکایات قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت با وضعیت بیماران در بیمارستان (P=0.01), با فرد مورد شکایت شامل پزشکان و پرستاران, (P=0.001), و وضعیت حیات بیماران (P=0.001), و نوع بستری بیماران (P=0.001) وجود داشت. بحث و نتیجه گیری: از آنجا که بعد از اجرای طرح تحول سلامت افزایش تعداد شکایات بیماران از پزشکان و پرستاران, وضعیت بیماران در حال درمان به ویژه در بخش های سرپایی مشاهده گردید, لذا به منظور اصلاح نقاط ضعف در ارائه خدمات بیمارستانی, پیشنهاد می شود دوره های آموزشی مهارت های ارتباطی جهت تقویت ارتباط پزشک- بیمار و پرستار- بیمار تدوین و اجرا شود و تمهیدات لازم در راستای ترمیم شاخص های فرآیند درمانی در بیمارستان های مورد مطالعه برقرار گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    درگاهی، حسین، بهمن، نادر، و اکبرزاده، آرش. (1397). علل شکایات بیماران قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران. پایش، 17(5 )، 495-505. SID. https://sid.ir/paper/23332/fa

    Vancouver: کپی

    درگاهی حسین، بهمن نادر، اکبرزاده آرش. علل شکایات بیماران قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران. پایش[Internet]. 1397؛17(5 ):495-505. Available from: https://sid.ir/paper/23332/fa

    IEEE: کپی

    حسین درگاهی، نادر بهمن، و آرش اکبرزاده، “علل شکایات بیماران قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران،” پایش، vol. 17، no. 5 ، pp. 495–505، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23332/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا